RECENSIE: Tim Van Doorn - This Minor Side Effect

Tim van Doorn
recensie cijfer 2013-10-28 Jake en Clara, dat zijn de hoofdpersonen over wie Tim van Doorn zingt. De frontman van de punkpop band Clueless heeft een soloplaat uitgebracht, genaamd This Minor Side Effect. Aardig om te weten is dat het hier om een crowdfunding-project gaat, waarbij allerlei belangstellenden hebben geïnvesteerd in Tim, zodat hij aan de slag kon. Het resultaat is een combinatie van een boek en een cd. Het boek, met fraaie tekeningen van Jacek Selanski, bevat veertien hoofdstukken. De tekst van elk hoofdstuk vormt de songtekst bij de veertien gelijknamige nummers op de cd. En zo vertelt Tim het verhaal van Jake en Clara, met daarin alle thema’s die voor pubers relevant zijn..

Jake is een zestienjarige jongen uit Stirmouth, die geniet van zijn leven. Want wat is er op zo’n leeftijd belangrijk? Jake speelt in een band, heeft toffe vrienden, een prachtige vriendin en de Chevy in de garage is een auto die van vader op zoon wordt doorgegeven. “He was really living the dream.” Maar dan vertelt zijn vader dat ze voor zijn werk moeten verhuizen naar de andere kant van het land. “Easy is a word of the past,” volgens Jake. Want hoe bouw je een nieuw leven op in een onbekende omgeving? Hoe hou je je relatie overeind? En dan is er ook nog dat andere ‘kleine ding’ (juist, de albumtitel!): hij moet stoppen met z’n band. Dat het allemaal niet makkelijk is, blijkt in de volgende hoofdstukken, waarin Jake totaal niet geaccepteerd wordt in zijn klas en gepest wordt. Langzaam maar zeker wordt Jake steeds ongelukkiger en het enige wat hem nog overeind houdt, is zijn muziek, die hij op cassettebandjes naar Clara stuurt. Tot overmaat van ramp rijdt hij ook zijn Chevy total loss. Is het niet beter om een frisse start te maken?

In deze rockopera wordt Tim van Doorn op de plaat bijgestaan door een flinke band, die uitpakt met drums, gitaren, een orgel, strijk- en blaasinstrumenten en natuurlijk een zangeres, Wendy Berger, die de rol van Clara vertolkt. De muzikale begeleiding van het verhaal is prima gekozen, soms uptempo, dan rustig met hier en daar de nodige drama, en op momenten lekker rauw. Het hoogtepunt op de plaat is de voorlaatste track, een mooi duet tussen Jake en Clara.

Op zichzelf staand zijn niet alle songs even sterk. Soms lijkt het ook wat gepuzzel om de woorden binnen de muziek te passen; in het boek staat hier en daar nog een woordje extra. Gelukkig focussen we bij een conceptalbum en rockopera als deze vooral op de tekst en het geheel. En die zijn beide meer dan fraai!
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Tim Van Doorn Label:Eigen Beheer
Cover Certain Animals - She EP

Certain Animals - She EPHet Rotterdamse Certain Animals begint haar debuut-EP met het geluid van...