RECENSIE: Fighting Fiction - The Long And Short Of It

Fighting
recensie cijfer 2013-10-04 Een eerlijk verhaal. Een mooi en eerlijk verhaal. Die term hebben we zo vaak gehoord de afgelopen tijd. Elke politicus (hallo, algemene beschouwingen) had er het alleenrecht op, als je ze ten minste op hun woord mocht geloven.

Ze zouden allemaal op cursus moeten bij Fighting Fiction. Want wie het nieuwe album van het Britse punkrockkwartet een keertje of twee, drie luistert, die gelooft het verhaal van Jake, Andy, Will en Doug. The Long and Short of It is een pamflet vol eerlijke verhalen. Over liefde, over dingen om te haten, over opgroeien zonder dat het liedje belerend wordt. Je hoeft niet te overtuigd te worden door sterke statements, luister maar gewoon naar een mooi verhaal met een verstopte moraal.

En dat is heel erg fijn, want deze jongens zijn ook van die goudeerlijke types. Alles een beetje zelf doen, zelf je EP's fixen enzo. Ze zien er ook niet heel erg punkrock uit zelfs. Maar who gives; de rauwe, maar toch poppy punkrock in de ruimste zin van het woord meandert over de cd. Van het wrange akoestische 'Rebel Without a Cause' tot het rappe 'All in the Delivery'. In dat laatste nummer zou je je bijna verbazen over hoe upfront de bas gemixt is in de productie, maar wie goed luistert hoort het idee hierachter: het klinkt gewoon goed - een beetje grommend onder de vrolijke leadgitaar - en waarom zou je je dan aan de regeltjes houden?

Dat het niet altijd allemaal snel moet om toch punkrock te zijn, bewijst Fighting Fiction al even overtuigend. Op het uitmuntende 'Casey Jones, Union Scab' komt dat het beste tot uiting: wisselende tempo's, intensiteiten van zang en gitaar die wisselt tussen tokkelen en raggen zijn de elementen die feilloos in het nummer verweven worden.

The Long and Short of It is ongepolijst en dat is juist goed. Het hoeft niet allemaal perfect, want dat hoort bij de sfeer van deze band. ,,We doen het zelf, dan kunnen we het dichtst bij het karakter van onze liedjes blijven’’. Dat moeten ze hebben gedacht en het werkt. Zeker in combinatie met teksten die betekenis hebben. The Long and Short of It is een heerlijk stukje punkrock voor de fijnproevers die van dat genre houden.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Fighting Fiction Label:Xtra Mile Recordings
Cover Ulver  - Messe I.X–VI.X

Ulver - Messe I.X - VI.X Ulver leek haar draai gevonden te hebben. Het avant-gardistische...