RECENSIE: Public Service Broadcasting - Inform - Educate - Entertain

PSB
recensie cijfer 2013-10-16 Het zal u niet ontgaan zijn de afgelopen weken, de vaderlandse politiek dreigt te gaan bezuinigen op de publieke omroep. Kortom, er komt minder geld beschikbaar voor het maken van spraakmakende programma’s die, zonder winstoogmerk, een publiek belang zouden moeten dienen. Volgens doemdenkers het begin van het einde, voor de romanticus juist reden om na te denken over de enorme hoeveelheid historische en onvergetelijke momenten waarvan de publieke omroep ons de afgelopen decennia deelgenoot maakte.

De Britse publieke omroep lijkt in tijden van nood in ieder geval alvast haar eigen muzikale uithangbord voorhanden te hebben. Het Britse Public Service Broadcasting refereert niet alleen naamtechnisch naar de publieke omroep, het duo heeft tevens gretig gebruikgemaakt van het omvangrijke BBC-archief, waaruit op nauwkeurige wijze samples uit oude propaganda- en informatieve publieksfilms opgerakeld werden.

Die samples vormen dan ook de onbetwiste hoofdmoot van hun toepasselijk getitelde debuutplaat Inform – Educate - Entertain, een regelrechte verwijzing naar de leus die Lord Reith - de eerste directeur van de BBC – gebruikte voor het aanduiden van het doel van de omroep. Het tweetal combineert de geluidssamples op inventieve wijze met een klankbeeld dat elementen uit de postrock, synthpop en indie bevat. Openingsnummer ‘Inform - Educate – Entertain’ vormt de muzikale synopsis van de plaat, waarbij kleine gedeelten uit alle afzonderlijke nummers tot één track gesmeed zijn.

De band weet voornamelijk indruk te maken met haar zorgvuldig uitgekiende implementatie van de geluidssamples en het daaromheen geconstrueerde sfeerbeeld. Het is zeker niet feilloos, maar het getuigt van veel muzikaal vernuft dat de band, ondanks de in grote lijnen redelijk summiere instrumentatie bestaande uit elektronica, gitaar, drums en banjo, een dermate divers geluid weet neer te zetten. Interessante nummers zijn het over een dollemansrit verhalende ‘Signal 30’, het afwisselende ‘Roygbiv’ (een acroniem van de kleuren waaruit een regenboog opgebouwd is) en het beklijvende ‘Night Mail’.

Prijsnummer is echter het prachtige ‘Everest’, over de ontdekking van de Mount Everest als het ‘dak van de wereld’. De boodschap uit de albumtitel is daarbij nooit ver weg. Zo leert de track ons dat de berg op de grens tussen Nepal en Tibet tot het jaar 1852 nog gewoon Peak 15 heette. Hij werd pas Everest genoemd toen de Britse landmeters tot de conclusie kwamen dat de berg, met een hoogte van bijna negen kilometer, mondiaal gezien de hoogste was. Het nummer kent een meeslepend karakter met mooi opbouwend gitaarwerk en aanstekelijke synthesizers.

Enige tijd geleden was de band reeds in ons land te bewonderen om hun debuutalbum te promoten. Het duo deed onder andere het Tilburgse Incubate festival aan. Het optreden wist menig muziekliefhebber (waaronder ondergetekende) een uur lang zichtbaar te boeien. Dat was voor een belangrijk deel te danken aan het multidimensionale live-concept, waarbij de aan weerskanten van het podium geprojecteerde zwart-wit beelden de op het podium vervaardigde klanken op voortreffelijke wijze aanvulden. Public Service Broadcasting is simpelweg buitengewoon verfrissend en zorgt voor nieuw elan binnen de muzikale markt. Inform - Educate - Entertain is dan ook een visitekaartje dat gekoesterd mag worden.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Public Service Broadcasting Label:Dying Giraffe Recordings
Cover SkaGuitar - Nick`s Cafe

SkaGuitar - Nick`s CafeIn 1999 kwam gitarist Carlos Santana met het comeback album Supernatural ,...