RECENSIE: Royal Wood - We Were Born To Glory

Royal Wood
recensie cijfer 2013-10-19 De naam Royal Wood mag in Nederland wellicht weinig belletjes doen rinkelen, maar in thuisland Canada mogen we de singer-songwriter al een vrij grote meneer noemen. Zijn muziek werd gebruikt in hitseries als Grey’s Anatomy en Being Human en onlangs werd hij genomineerd voor de Juno Awards als songwriter van het jaar. Zijn huidige album We Were Born To Glory kwam dan ook binnen in de Canadese album top 25.

Tot zover een korte introductie. Belangrijker natuurlijk is of we er aan deze kant van de grote plas wakker van moeten liggen. Dat mag wat mij betreft gerust, want het is prima wat Royal Wood laat horen op zijn vierde album. De Canadees is gezegend met een prettig en flexibel stemgeluid en zijn op zich mainstream geluid bezit net genoeg leuke spitsvondigheden om het geheel boeiend te houden.

Zo is 'The Fire Did Go' een song die Chris Isaak maar wat graag op z'n repertoire zou willen hebben, doen 'Not Giving Up' en 'I Want Your Love' denken aan de opgewekte pop van het inmiddels weer vergeten Fastball. 'When The Sun Comes Up' is lekker vrolijk met een 80's synth, 'I'll Be Gone' is mooi ingetogen met repetitieve percussie en strijkers en 'Always Will' is goede pianopop.

We Were Born To Glory is nergens wereldschokkend, maar staat wel vol goed geschreven popsongs met catchy refreinen. De Canadees toert samen met landgenoot Peter Katz door Europa en doet daarbij op Amsterdam (22-10), Dordrecht (31-10) en Utrecht (1-11) aan. Het album verschijnt op 19 oktober.
Recensent:Mark Michels Artiest:Royal Wood Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Radkey - Devil Fruit

Radkey - Devil FruitWij moesten even lachen bij Festivalinfo, toen wij Devil Fruit van Radkey...