RECENSIE: MGMT - MGMT

MGMT
recensie cijfer 2013-09-30 In 2008 debuteerde MGMT met het album Oracular Spectacular, dat in de vorm van ‘Kids’, ‘Electric Feel’ en ‘Time To Pretend’ een aantal flinke (indie)hits bevatte. Op het tweede album Congratulations, dat twee jaar later verscheen, gooide de band het echter over een andere boeg. Hierop geen catchy pophitjes, maar een tamelijk ontoegankelijke sound met veel bombast en psychedelica. Deze nieuwe richting werd niet door iedereen gewaardeerd, maar ondergetekende was destijds erg onder de indruk van Congratulations.

Op het titelloze derde album trekt MGMT de lijn van door. De psychedelische muziek uit de jaren ’60 is opnieuw een belangrijke inspiratiebron, maar dan uitgevoerd met de middelen van nu. MGMT maakt veel gebruik van elektronica, maar dit levert geen dansbare muziek op. Eerder een gruizige, dichtgesmeerde sound, die soms (‘A Good Sadness’, ‘I Love You Too, Death’) wel wat wegheeft van die op het laatste album van The Flaming Lips. Waar die plaat echter zeer beklemmend is, klinkt MGMT wat luchtiger.

Dat MGMT soms richting The Flaming Lips gaat, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat de vaste producer van die band, Dave Fridmann, aan MGMT heeft meegewerkt als co-producer, mixer en technicus. Verder deden Andrew VanWyngarden en Ben Goldwasser bijna alles zelf. Ze zongen, speelden en produceerden alles zelf, met uitzondering van een klein stukje zang aan het begin van ‘Alien Days’.

Deze song, die MGMT opent, lijkt beïnvloed door bijvoorbeeld Syd Barret en heeft een duidelijk jaren ’60 gevoel. Dit laatste geldt ook voor ‘Cool Song No. 2’ en ‘Introspection’. Dit laatste nummer is een cover van Faine Jade uit 1968 en is van de hoogtepunten op MGMT.

Dat beelden het effect van psychedelische muziek kunnen versterken, wisten ze al in de jaren ’60. Destijds werden vaak vloeistofdia’s gebruikt om bij concerten de muzikale trip nog intenser te maken. Een moderne versie hiervan is de film The Optimizer, die je na aanschaf van MGMT kunt downloaden. Deze film bevat het hele album, voorzien van allerlei zeer psychedelische, met de computer gegenereerde beelden. Een leuke aanvulling en natuurlijk ook gewoon een leuk initiatief.

Met dit derde album is het duidelijk dat MGMT het psychedelische pad, dat op Congratulations werd ingeslagen, blijft bewandelen. Wie hoopte dat de band terug zou keren naar de hitjes van het debuutalbum kan dit nieuwe album met een gerust hart overslaan. Voor wie Congratulations kon waarderen, is MGMT echter een regelrechte aanrader.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:MGMT Label:Sony Music Entertainment
Cover Avenged Sevenfold - Hail to the King

Avenged Sevenfold - Hail To The KingIn 2009 overleed drummer Jimmy Sullivan, binnen Avenged Sevenfold ook wel...