RECENSIE: Armand Wijskamp - Starting Over

Armand Wijskamp
recensie cijfer 2013-09-19 In het verleden speelde en gruntte Armand Wijskamp in een deathmetalband, maar daarna maakte hij de overstap naar de akoestische singer-songwritermuziek. Een tijdlang maakte hij deel uit van de formatie The Rain Poets, maar sinds hij van Arnhem naar Groningen is verhuisd, staat hij er alleen voor. In die zin slaat de titel van Wijskamps debuut-EP, Starting Over dus duidelijk op de zanger zelf.

Wijskamp kreeg bij het opnemen van zijn, in eigen beheer uitgebrachte, EP hulp van Emile van Doorn, Roel Toering en de Amerikaan Daniel Lockhart. Lockharts bijdrage was het grootst en het nummer ‘Ain’t A Sad Song’ staat zelfs op zijn naam (featuring Armand Wijskamp).

De muziek van Wijskamp is rustig en de nummers zijn zeer spaarzaam gearrangeerd. In openingstrack ‘Kiss The Light’ horen we naast Wijskamps zang en gitaarspel alleen een cello. Ook ‘The Break You Need’ en ‘Softly Unspoken’ klinken vrij kaal, al is de laatste song wel voorzien van een strijkarrangement. Het door Daniel Lockhart geschreven en geproduceerde ‘Ain’t A Sad Song’ is wat meer aangekleed, met onder andere toetsen en drums. Het is alleen jammer dat de drums in deze song nogal onecht klinken. Alsof ze uit een doosje komen. En misschien komen ze dat ook wel.

De liedjes op Starting Over zijn op zich prima, al zouden ze af en toe wel een scherp randje kunnen gebruiken. Het klinkt nu allemaal wel erg zoetig. Het belangrijkste minpunt is echter het sterke Nederlands accent in de Engelse teksten. Dit stoort al meteen vanaf de allereerste zin die Wijskamp zingt en hier moet hij dus echt aan gaan werken. Verder is Starting Over een alleraardigst debuut.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Armand Wijskamp Label:Eigen Beheer
Skyer

Postiljonen - SkyerBands als The Naked And Famous komen uit Nieuw-Zeeland, maar dezelfde soort...