RECENSIE: Grim Tower - Anarchic Breezes

Grim Tower
recensie cijfer 2013-08-28 Psychfolk fans opgelet! Er is weer een pareltje uitgekomen. Grim Tower is een duo bestaande uit Stephen McBean van de bekende Canadese stoner/psychedelische band Black Mountain en hij werkt hier samen met de singer songwriter Imaad Wasif. De plaat is reeds in 2011 opgenomen, maar we mogen blij zijn dat Anarchic Breezes uitgebracht wordt.

Verwacht echter geen akoestisch getokkel boven een kampvuur; dit duo heeft een aantal opmerkelijke troeven in handen. Een daarvan is dat Grim Tower wat opmerkelijke zijsprongetjes maakt naar de folky,epische kant van Led Zeppelin zoals in de bezwerende opener 'Soft Seance' die z'n naam eer aandoet, het tribal aandoende 'Let Death Become Your Comfort' en het prachtige 'Blue'.

Dan is er het imago van de band. Waar veel folkbands lieflijk tokkelen over liefde en de maatschappij flirt Grim Tower dankzij Wasif met het oosterse esoterisme en het occulte. Het geeft de nummers overduidelijk een meerwaarde door de sfeer. Dit komt tot uiting in 'Reign Down' die door de inbreng van de banjo gelijkenissen vertoont met Woven Hand, een band die ook geen gebrek aan sfeer heeft.

Ook als de sfeer wel puur folk is, zoals op 'Mantis' of 'All The Beautiful Things' blijft de impact maximaal door het bezwerende karakter. Het titelnummer is daarentegen weer een bizarre track; beginnend met zoemende synths om daarna om te slaan in een prachtig folknummer.
Er staan simpelweg geen zwakke broeders op deze bijzonder folkplaat. De combinatie van de songs en imago is weer eens wat anders. Liefhebbers van bands als Espers, Led Zeppelin of zelfs Broadcast (hun latere mystieke soundtrackwerk) vinden hier ongetwijfeld veel van hun gading. Een plaat om te koesteren.
Recensent:Mark Michels Artiest:Grim Tower Label:Suburban
jackson scott

Jackson Scott - MelbourneHoewel de twintigjarige Jackson Scott zijn eigen naam als artiestennaam...