RECENSIE: True Widow - Circumambulation

true widow circum
recensie cijfer 2013-09-06 Als er een plaat is waar het begrip spaarzaam op van toepassing is, is het wel op Circumambulation; het tweede album van True Widow. Dit is een band die de kunst van het weglaten tot het uiterste doordrijft. In de media werd het trio omschreven als "de Low van de metal" en dat is een vrij treffende omschrijving.

Hoewel Relapse een thuishaven is voor de meest extreme uitwassen van het metalgenre zou ik True Widow daar met dit album toch niet echt meer onder scharen. In de recensies doet iedereen z'n best de band te omschrijven. Stoner? Enigzins. Doom? Qua sfeer zeker. Drone? Reken maar! Shoegaze? Mwah..wel als het om bezwerend gaat. Het geeft al aan dat Circumambulation moeilijk in een hokje te plaatsen is. Het is wel een typische "Roadburnband" en dat blijkt wel uit het feit dat ze in 2014 op dat festival spelen.

Opener 'Creeper' doet z'n naam eer aan, want na wat duistere geluiden zet het nummer, na een bijna western-achtige gitaarlick, logger dan log in. Als de heks-achtige vocalen van bassiste Nicole Estill er dan nog eens bijkomen is de toon gezet. 'S:H:S' klinkt zelfs nog desolater. Veel verschuivingen vinden er niet plaats binnen de songs, maar True Widow zet maximaal in op sfeer met songs van gemiddeld 6 minuten.

'Four Teeth' klinkt als Chris Isaak from hell en David Lynch zou deze track goed kunnen gebruiken voor een nieuw meesterwerk. Ook 'Numb Hand' ploegt voort als een monstertruck in de blubber met de klaagzang van D.H. Phillips als slagroom op de taart. Dat het nog bonter kan bewijst 'Trollstigen', dat door Estill's zang zelfs in de buurt komt van doomband The Wounded Kings.

True Widow is waarschijnlijk niet ieders kopje thee, maar de band hanteert dan ook een compromisloze aanpak die goed bij Relapse past. Ben je in de mood en open minded, dan zorgt Circumambulation ervoor dat je in een compleet uniek universum gezogen wordt waar, eenmaal in de greep, geen ontsnappen meer mogelijk is. Brrrr..
Recensent:Mark Michels Artiest:True Widow Label:Relapse Records
Cover Grim Tower - Anarchic Breezes

Grim Tower - Anarchic BreezesPsychfolk fans opgelet! Er is weer een pareltje uitgekomen. Grim Tower is...