RECENSIE: Iwrestledabearonce - Late For Nothing

Wrestlebear
recensie cijfer 2013-08-28 Iwrestledabearonce heeft een nieuwe zangeres en dat is meteen een hele vooruitgang te noemen. Niet langer zijn ze een ongebreidelde bundel aan energie die alle kanten op gaat, maar ze weten nu deze energie duidelijk te focussen op de juiste momenten. Dat wil niet zeggen dat hun vorige releases slecht waren. Hun laatste album Ruining It For Everbody kreeg als beoordeling 3½ ster, waarbij de voornaamste kracht juist zat in die ongecontroleerde krachten. De vreemde twists en plotselinge heaviness zitten nog steeds in het nieuwe album Late For Nothing, maar staan nu meer in dienst van het geheel, waardoor de nummers beter tot hun recht komen. ”Also, this album has a fucking solo by Steve Vai on it, so it’s automatically our best one to date,” aldus een heel statement van gitarist Steve Bradley.

Een statement dat overigens op waarheid berust. In alles heeft de band een flinke, volwassen stap vooruit gemaakt. Één van die stappen is de samenwerking met de eerdergenoemde Vai. Voor de fanatiekelingen die overigens dit nummer meteen op willen zoeken, de solo is te vinden in het nummer ‘Carnage Asada’. Deze is wonderbaarlijk goed verwerkt in de stijl van Iwrestledabearonce, een compliment dat meneer Vai zich even mooi in de zak mag steken. Een nieuwe stijl die tevens te danken is aan de nieuwe zangeres Courtney LaPlante, nadat Krysta Cameron besloot met zwangerschapsverlof te gaan. Het was geen bewuste keuze om wederom voor een frontvrouw te gaan, de klik was er nu eenmaal. Ze kan zich volledig inleven in de maffe wereld van de band met even maffe naam en draagt een sterke positiviteit en creatieve energie met zich mee, waarmee iedereen veel gerichter kan werken.

Het gaat nog steeds alle kanten op, maar niet meer zo onverwachts, waardoor het als geheel veel aangenamer is om naar te luisteren. Enerzijds is het veel melodieuzer en ligt de stem van Courtney prettiger in het gehoor. Als een engeltje zweeft ze je oren binnen en legt zich liefdevol op je trommelvliezen. Anderzijds is het nog eens heftiger als ze net zo gemakkelijk je trommelvliezen aan stukken scheurt met haar schreeuw. Zet daarom het meest lieflijke ‘Firebees’ maar eens naast het verwoestende ‘I’d Buy That For An Opener’. Ze zijn nog net zo onvoorspelbaar als eerst, maar alles valt veel meer op zijn plaats en klinkt logischer.

Geloofwaardiger zelfs, zodat er na een zacht melodieus stukje een blastbeat uit het rariteitenkabinet getrokken kan worden, zoals het geval is bij ‘Firebees’. Eveneens hebben die zweverige en spacy elementen meer ruimte gekregen, wat waarschijnlijk ook zal zijn omdat ze de zuivere zang van Courtney goed ondersteunen. Zo blijkt maar, niet alleen qua nummers, maar ook met albums weet Iwrestledabearonce goed te verrassen. Het heeft drie platen geduurd, maar met Late For Nothing zijn ze eindelijk in hun ultieme vorm. Liever laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Iwrestledabearonce Label:Century Media
Cover Blackfield - IV

Blackfield - IVIn 2001 begonnen Aviv Geffen (gelauwerde singer-songwriter uit Israël) en...