RECENSIE: Fanfaraï - Tani

Fanfarai
recensie cijfer 2013-08-26 Arabische muziek is een lastig genre om als muziekliefhebber aan te komen. Buiten de gevestigde namen als Khaled en Cheb Mami heb je geen idee waar te beginnen. Xango Music vestigt haar naam als wereldmuziekleverancier in Nederland echter meer en meer. Naast Afrikaanse muziek importeert het bedrijf tegenwoordig ook Arabische platen. Eerder dit jaar bracht het al de prachtige release van het Algerijnse Orchestra El Gusto naar Nederland, met Fanfaraï brengt het wederom een heerlijke Algerijnse plaat op de markt.

Het gezelschap combineert Raï muziek met big band klanken en geluiden vanuit de gehele wereld. Dat leidt tot vrolijke combinaties. Hoewel de swing van zigeunerorkesten en latin op het eerste gezicht niet zo goed samen lijkt te gaan met het rauwe Arabisch bewijst de plaat dat het wel goed werkt. Zo combineert de band op ‘Raba EL Haraba’ de Arabische klanken met een reggae en ska ritme.

Maar ook met het gaspedaal wat minder hard ingedrukt komt Fanfarai met heerlijke resultaten. Helaas gebeurt dit zelden en daarmee onderscheidt de band zich ook van Orchestra El Gusto. Het instrumentale ‘Touche Zidane’ opent met een langzame fluitmelodie. Naarmate het nummer vordert wordt het tempo opgeschroefd. Tegen het einde is ook dit lied dansbaar.

Dat deert echter vrij weinig. Het orkest Fanfaraï bestaat uit twaalf man en gezamenlijk komen ze het beste tot hun recht in de snelle liedjes. Met hun tweede plaat Tani maken ze een vrolijk en zeer swingend geheel dat nieuwsgierig maakt naar eventuele liveshows. De blender van muziekstijlen zou het uitstekend moeten doen op de wereldmuziekfestivals. Het project swingt vanaf de eerste seconde en de Arabisch luit solo’s gaan moeiteloos over in het koperwerk. Die diversiteit maakt het project een unicum in het muzikale landschap. Het is te hopen dat meer van dit soort platen onze kant op blijven komen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Fanfaraï Label:Xango Music
Cover Che Sudaka - 1111 Lives

Che Sudaka - 1111 Lives Che Sudaka is een band bestaande uit Argentijnen en Colombianen. De band...