RECENSIE: The Urban Voodoo Machine - Rare Gumbo

UVM
recensie cijfer 2013-09-16 Het derde studioalbum Love, Drink & Death van The Urban Voodoo Machine verschijnt deze maand. De band die onder de zelfbenoemde term “Bourbon Soaked Gypsy Blues Bop `N`Stroll”, een mix van Balkan, gypsy, blues, rock `n` roll, rockabilly en folk, haar songs de ether in schiet. Na het verschijnen van In Black `N’ Red in 2011 en het spelen op grote Internationale festivals heeft de band een flinke, nog steeds groeiende fanschare opgeleverd. En voor die mensen is als opwarmer van Love, Drink & Death onlangs Rare Gumbo verschenen.

Rare Gumbo is een verzameling songs van EP`s, B-kantjes, live tracks en ander materiaal die frontman Paul-Ronney Angel en kompanen eerder uitbrachten. En zoals het doorgaans met dit soort compilaties het geval is, is de kwaliteit van de tracks wisselend. Het is echter aardig om te horen hoe The Urban Voodoo Machine in de loop van haar bestaan de “Bourbon Soaked Gypsy Blues Bop `N’Stroll” heeft ontwikkeld tot de sound die we op In Black ‘N’ Red kregen voorgeschoteld. Dat zowel ‘Go East’ en ‘High Jeopardy Thing’ van laatstgenoemde album in de BBC Live Session versie als bonus zijn toegevoegd is hierbij een welkome aanvulling.

Dat de songs uit de periode van In Black `N’ Red over het algemeen beter weten te scoren dan het oudere materiaal blijkt wel uit een murder ballad als ‘The Death Of A Celstina Rose’, dat in 2010 als B-kant meekwam bij ‘Goodbye To Another Year’. Zwoele blaaspartijen en de raspende stem van Paul-Ronney Angel doen je denken aan een film als Once Upon A Time In Mexico, je vraagt je af waarom de track het uiteindelijke album niet haalde. Daar tegenover staan songs als de vrij standaard bluestrack ‘Killer Sound’, het zeurderige ‘Orphan`s Lament’ en ook aan ‘Devil On A String’ kun je horen dat de potentie er wel is, maar onderhoudend is het allerminst.

Door de wisselvalligheid van de songs op Rare Gumbo is het album vooral interessant voor de fans. Het zijn vooral de meest recente songs die de moeite waard zijn. Voor een goede kennismaking met de band kun je dus beter investeren in In Black `N` Red of even wachten tot het nieuwe album in de winkels ligt.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:The Urban Voodoo Machine Label:Cadiz Music
Cover Billy Price Band - Strong

Billy Price Band - Strong Billy Price was gedurende drie jaar de leadzanger van de Roy Buchanan Band,...