RECENSIE: Second East - Therapy/Remedy

Second East
recensie cijfer 2013-08-05 Second East is een Nederlandse band die gebouwd is op de resten van When All light Dies, een metalcoreband die nog niet zo heel lang geleden ter ziele is gegaan. Het is dan ook geen verrassing dat ook Second East uit de ruif van dit overbevolkte genre eet. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet erg te zijn, mits je maar goede muziek maakt.

Goede muziek staat er op Therapy/ Remedy wel, maar of ze hiermee boven het maaiveld uit gaan komen is de vraag. De zes nummers op het twintig minuten durende schijfje worden vol vuur gebracht en ook het geluid op dit eigen beheer plaatje is zonder meer uitstekend te noemen. Maar heel erg origineel zijn de heren niet. Bij elke riff heb je ergens het idee het te kennen, maar je weet alleen niet precies waarvan. Gelukkig is dit niet heel storend en zeker de openingsriff van het lompe ‘Incapable’ is gewoon prachtig.

Behalve de gebruikelijke screams heeft zanger Daniel Haanskorf een prima cleane stem en ook zijn wolvengehuil in de openingstrack is leuk. Het huppelende ritme in ‘Hindsight’ toont aan dat de heren best inventief kunnen zijn en ook ‘History Pt.2’ is een lekker afwisselend en vlot nummer dat zowel pop- als thrashinvloeden bevat. Een aparte combinatie, maar het werkt wel.

De daaropvolgende nummers ‘Leafless Tree’, ‘Mindset’ en afsluiter ‘The Library’ dansen enigszins voorspelbaar heen en weer tussen screams en melodieuzere zangstukken op een bedje van leuke, maar niet al te spannende riffs.

Therapy/ Remedy is een aardig metalcore-schijfje dat niet echt verrast, maar enkele leuke momenten laat horen. Daarbij zorgt de zang van Haanskorf en de kundige instrumentbeheersing er voor dat dit plaatje goed te pruimen is. Maar of ze er echt heel ver mee gaan komen? Het zal ons benieuwen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Second East Label:Eigen Beheer
Cover August Burns Red - Rescue & Restore

August Burns Red - Rescue & RestoreHoe lang kun je als band album na album interessante metalcore blijven...