RECENSIE: IndyWheels - Stars And Butterflies

Indy
recensie cijfer 2013-07-29 De bandnaam IndyWheels moet haast wel een subtiele verwijzing zijn naar Cindy Wielders, de zangeres van de band. Sommigen zullen zangeres Cindy Wielders wellicht kennen van de meest recente editie van 3FM Serious Request, waar Wielders met gitaar op zak voor het Glazen Huis in Enschede het titelnummer van deze plaat (‘Stars and Butterflies’) ten gehore bracht. Wielders stond daar niet zomaar, ze schreef en speelde het nummer namelijk speciaal voor haar overleden zoon Finn. Het tweede album van de band draagt nu dus de naam van dat lied en bestaat uit een tiental popliedjes waarmee de band geen hoge ogen zal gaan gooien.

Daarvoor schiet Stars And Butterflies namelijk op vrijwel alle fronten danig tekort. Alhoewel het album in essentie bestaat uit toegankelijk klinkende popnummers, heeft geen enkel nummer enige hitpotentie en wordt je nergens echt op positieve wijze verrast. Desalniettemin is er muzikaal wel enige variëteit te horen, pure poprock liedjes zoals ‘Crash’ en ‘A New You (Hold My Horses)’ en licht symfonische rockmomenten zoals op ‘Because of You’ worden immers afgewisseld met rustigere, meer singer-songwriter georiënteerde songs, zoals ‘Freedom of Yours’ en ‘Together We Can See’.

Doordat verrassingen uitblijven kabbelen de nummers over het algemeen iets teveel voort. Daarnaast worden ze iets te lang uitgerekt waardoor men als luisteraar al snel dreigt af te dwalen. Op enkele schoonheidsfoutjes na zingt Wielders naar behoren, maar jammer genoeg ontbreekt het haar stem aan de broodnodige authenticiteit en een doordringend timbre, waardoor de zang gevoelsmatig niet ‘binnen’ lijkt te komen. Dat heeft echter ook te maken met de nogal simpele en overwegend tamelijk clichématige Engelse teksten die een schrijnend gebrek aan overtuigingskracht bezitten.

Kortom, er is nog genoeg werk aan de winkel voordat de band zich daadwerkelijk mag opmaken voor een mogelijke toetreding tot de eredivisie van de Nederlandse popmuziek. Alhoewel het thematisch wel goed zit, wordt Stars And Butterflies vooral gekenmerkt door een muzikaal en tekstueel gebrek aan diepgang en is mede daardoor een uiterst inwisselbare en oppervlakkige popplaat. Alhoewel de band ongetwijfeld met hart en ziel staat voor wat het ten gehore brengt, slaagt het er niet in dat gevoel over te brengen op de luisteraar, en dat is misschien wel het belangrijkste potentiële verbeterpunt voor IndyWheels.
Recensent:Mick Claessens Artiest:IndyWheels Label:Marista
Cover Equinox the Peacekeeper - Birdsongs On The Waste Land

Equinox the Peacekeeper - Birdsongs On The Waste LandGlobetrotter Wouter Buyst, alias Equinox, The Peacekeeper , is een van...