RECENSIE: Unibrow - Total Eclipse Of The Hardcore

Unibrow
recensie cijfer 2013-06-22 Unibrow komt uit Eindhoven en maakt van die typische grindcore, waar je geen zak van verstaat en het volledig om raggen draait. Ze mixen het enigszins met hardcore, maar dat is dan het enige dat een beetje fris is aan de sound. Denk hierbij aan breakdowns en her en der gang-vocals. Verder voeren ze een no clean vocals policy, dus hoef je ook echt niet bang te zijn voor verrassingen of iets anders wat van het gelegde grindcore-pad afwijkt. Daarvoor verdienen ze geen punten, die verdienen ze namelijk met hun gevoel voor humor. Wie weet wat hij of zijn kan verwachten met een album genaamd Total Eclipse Of The Hardcore? Precies, je hebt geen idee.

Wat je kunt verwachten zijn zes nummers die titels dragen als ‘Alligator Fuck Pile’, ‘Smells Like Bullshit’ en ‘Farting Rainbows’. Het is jammer dat het vervolgens moeilijk te volgen is waar de nummers daadwerkelijk over gaan, maar de titels suggereren dat je dat liever niet wil weten. Het is zo lomp als maar lomp zijn kan, van voor tot achter, maar dat is waar grindcore voor staat. Niet meer, maar ook zeker niet minder.

Blijkbaar zit dat bij de mannen in het bloed, want al sinds de jaren negentig doen ze niets anders. Het begon allemaal met drummer Fjodor die de vocalen deed bij een deathgrind project genaamd Infected Entrails. Huidige bassist Alex deed zo af en toe wel eens wat op bas, terwijl ene Tom de gitaren en de drumcomputer voor zijn rekening nam. Toen kwam Marco als gitarist erbij en ging Fjodor over op het echte drumwerk. Yuri nam de taak van vocalist op zich en Gutfuck was geboren.

In 2003 verliet Tom de band als gitarist en kwam daar Bart voor in de plaats, waarmee het al snel een mix werd van death, grind en hardcore. Ze veranderden wederom van naam, deze keer werd het 5m3. Het mag duidelijk zijn dat ze nooit een goede smaak in namen hebben gehad, maar in deze formatie hielden ze tot nog toe het langste stand. Tot 2011 om precies te zijn, toen Bart zijn biezen pakte. Ze hadden vervolgens werkelijk schijt aan alles, ze waren kwaad, stemden hun gitaren naar B en gingen als viertal verder. Alex, Fjodor, Marco en Yuri vormen de band die wij heden ten dag kennen als Unibrow.

Neem het vooral met een hele dikke korrel zout. Niet alleen de titels, maar ook het artwork geeft aan dat ze het zelf niet zo serieus nemen. Dat is namelijk het hoofd van B.A. Baracus dat de zon blokkeert, op een verder blanco zwarte cd-hoes. Als je nooit van grindcore hebt gehouden, zal deze release je geen enkel moment bekoren. Mocht je wel een liefhebber zijn, dan voorzien ze in alles wat je je maar kunt wensen. Blastbeats, brute gitaarriffs, grommende grunts, het zit allemaal in de zes tracks waar Total Eclipse Of The Hardcore voor staat.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Unibrow Label:Eigen Beheer
Cover Shaggy Dogs - Renegade Party

Shaggy Dogs - Renegade party Shaggy Dogs is de naam van een Franse bluesband. In Nederland bezochten ze...