RECENSIE: The Telstar Sound Drone - Comedown

Comedown
recensie cijfer 2013-07-11 Het debuutalbum van Telstar Sound Drone heeft even op zich laten wachten. Sinds de oprichting van de band in 2007 werden wel twee EP’s uitgebracht en werd er in 2009 opgetreden op het Deense festival Roskilde. Maar de band viel ook bijna uit elkaar, waarbij op een gegeven moment alle instrumenten bespeeld moesten worden door enkel Hans Beck. De drummer heeft gelukkig twee nieuwe bandleden gevonden: Sean Jardenbæk en Mads Saaby nemen de zang- en gitaarpartijen op zich. Het Deense trio brengt nu dan eindelijk het debuutalbum Comedown uit.

De band kondigt het zelf al aan: “Expect feedback-ridden psychedelic rock as well as slow heavy psych.” Een betere formulering hadden ze waarschijnlijk niet kunnen bedenken. Met een enorme bak geluid, al past het Engelse woord noise toch echt beter, en een arsenaal aan geluidseffecten opent het trio met ‘Through The Back Of Your Head’. De eentonige herhalingen in de slome muziek kunnen voor een bepaalde trance zorgen. Maar na die track word je daar meteen weer uit wakker geschud. ‘Satellited’ heeft een up-beat drum en iets vrolijkere gitaarpartij. In de tweede helft van het nummer wordt de gitaarsolo weer meer monotoon, maar brengen de drums het nummer wel naar een climax. Ook de vijfde en de zesde track van het album, ‘Evaporation’ en ‘Lost Our Love’ zijn sneller, iets meer behapbaar en met hier en daar wat invloeden uit de punk en de jaren ’80. Deze tracks zijn vervolgens omgeven door de overige nummers; langzaam, soms stroperig en inderdaad, erg psychedelisch.

Hoe lang de band na heeft gedacht over hun naam is bij ons niet bekend. Wel kunnen we concluderen dat ze een naam hebben gekozen die hun muziek zeker eer aan doet. Of is het juist andersom? Voor de echte liefhebber van het genre is Comedown er waarschijnlijk één die prima in de smaak valt, maar bij het grootste deel van de muziekliefhebbers is dit niveau toch een tandje te zwaar.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:The Telstar Sound Drone Label:Bad Afro
Cover Echo Lake - Wild Peace

Echo Lake - Wild PieceZe schieten de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond: bands die...