RECENSIE: The Freestylers - The Coming Storm

Freestylers
recensie cijfer 2013-06-11 De Britse band Freestylers is nog steeds zo fris als bij de oprichting eind jaren negentig. Zonder afbreuk te doen aan hun eigen geluid bevinden de Freestylers zich steeds op het grensvlak van populaire en vernieuwende elektronische dansmuziek. Hun eerste album We Rock Hard bevatte een mix van hiphop, bigbeat, drum and bass en breakbeat. Uit die tijd stammen de hits ‘Ruffneck’ en ‘B-Boy Stance’. In 2004 scoorden ze een gigantische wereldhit met ‘Push Up’ en in 2010 brachten ze met ‘Cracks’ een grote dubstephit uit. Recent tekenden ze bij het Nederlandse Rub A Duck records, een sublabel van Black Hole Recordings. Op dat label brachten ze hun nummers ‘Frozen’ en ‘Over You’ uit. De Freestylers zijn niet in hun muziek van de jaren negentig blijven hangen. Integendeel, ze zijn zich juist blijven ontwikkelen. Tegenwoordig maken de heren muziek die gevat wordt onder de titel: drumstep. Deze muziek, maakt gebruik van dezelfde technieken als dubstep maar heeft wel dezelfde snelheid als drum and bass.

In de voorbode van de zomer van 2013 komt het vijfde album van de Freestylers uit: The Coming Storm. Een album waarvoor toch ruim een jaar studiotijd genomen is. En dat is duidelijk terug te horen, het is een erg goed uitgewerkt en divers album geworden. Na de bombastische opener ‘Ignite’ volgt ‘Yours To Waste’, een trancenummer met een toegankelijke zangpartij. De titelsong ‘The Coming Storm’ is drumstep, daar waar de voorganger op het album juist weer onder de noemer speedgarage lijkt te vallen. Maar ook de oude hiphop wordt niet vergeten, door middel van het nummer ‘We Got Da Buzz.’ Na de titelsong is er ook een tweede single aangekondigd: ‘You And What Army.’ Dit poppy nummer gaat meer richting de bigbeat en is een echte dancefloor killer. En net op het moment dat je het vermoeden hebt dat alle denkbare stijlen zo ongeveer wel aan bod zijn geweest, wordt er ook nog eens een onvervalste acid house-track uit de hoge hoed getoverd, ‘The Sound.’ Afsluiters van de cd zijn een poppy drum and bass nummer, ‘Memories’, en een nummer met een Nederlands tintje, ‘Fall for Grace’, waarop Maikal X (Postmen) het refrein zingt.

De Freestylers komen met hun debuut op Rub A Duck records met een zeer fris, divers en toegankelijk album. Een wereldhit van het kaliber ‘Push Up’ levert dat zo op het eerste gehoor niet op. Maar het spel tussen de verschillende stijlen waarmee de Freestylers toch een samenhangend album weten te creëren, is er een van grote klasse. Vernieuwen zonder je eigen stijl te verwaarlozen en een toegankelijk album maken zonder concessies te doen aan je geloofwaardigheid, zijn kenmerken van deze Britse groep en ook met The Coming Storm maken ze alle verwachtingen weer waar. Dance op het scherpst van de snede.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:The Freestylers Label:
Cat Empire Small

The Cat Empire - Steal The Light The Cat Empire , wereldsterren in thuisland Australië, een enthousiast...