RECENSIE: Postmen - Documents

Cover Postmen - Documents
recensie cijfer 2013-05-07 Documents, het debuutalbum van Postmen is vijftien jaar geleden in 1998 uitgebracht en sloeg destijds in als een bom. De formatie haalde prijs na prijs, maar daar waar iedereen dacht en hoopte dat er een internationale doorbraak zou volgen groeide de band juist uit elkaar. In de hoogtijdagen van de albumverkopen gaat Documents meer dan 100.000 keer over de toonbank. Het is daarmee het eerste hiphopalbum wat in Nederland de dubbel platina status weet te bereiken. De enige reden dat dit aantal niet hoger is, ligt in het feit dat het album alleen fysiek verschenen is en nooit in een digitale vorm is afgeleverd. De fysieke hoeveelheid was op een gegeven moment gewoonweg op en daarom was Documents ook een aantal jaren niet verkrijgbaar.

Door de roes van het moment, gevolgd door het uiteenvallen van de groep is er nooit uitgebreid stilgestaan bij de behaalde successen. Rapper Remon Stotijn gaat alleen door onder de naam Postman en zanger Shyrock timmert onder de naam Maikal X aan de weg. In 2012 kondigen ze aan dat dat ze weer samen gaan touren. Met het derde lid, G-boah, is geen contact meer. Zonder de volle spotlight te pakken treden de rapper en zanger, aangevuld met Alyssa, de vrouw van Remon, onder andere op enkele festivals op. Dit alles zal uiteindelijk leiden tot een jubileum optreden in Paradiso op 4 mei 2013. Tijdens dit optreden zal een re-release van Documents gepresenteerd worden. Een album wat bestaat uit het originele album, aangevuld met enkele remixen, onuitgebrachte nummers en nieuwe nummers.

Voor degenene die Documents nog niet in zijn bezit heeft is deze re-release een mooie gelegenheid om toch nog de uitgekiende mix van hiphop en reggae aan te kunnen schaffen. Documents is allemansvriend zonder dat er hiervoor ooit ergens concessies gedaan zijn. Er worden genoeg pittige onderwerpen op aangeboord, terwijl het nergens heel erg zwaar wordt. Qua sfeer en niveau is het hierdoor te vergelijken met de albums van Bob Marley. Het is lastig om iemand te vinden die dat geen prettige muziek vind en datzelfde kan in Nederland gezegd worden over het draagvlak voor Documents. Daarnaast weten nummers van Postmen ook nog eens de tand des tijds te doorstaan. Een ware classic in de ruimste zin van het woord. De extra’s bij de re-release bestaan uit enkele single-versies van nummers. Het is een aardigheidje, maar het voegt niet enorm veel toe aan wellicht een van de beste Nederlandse albums ooit. Wat wel interessant is zijn de twee nieuwe nummers die een kleine blik op een mogelijke toekomst werpen. ‘Wake ‘Em Up’ zou zomaar de single kunnen vormen waarmee Postmen in de toekomst wél de wereld gaat veroveren. Vijftien jaar ouder en wijzer zou dit nu wel terecht zijn.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Postmen Label:TopNotch
Cover Safi & Spreej - Fase 2

Safi & Spreej - Fase 2België is een land met een ruime pophistorie. Maar ondanks de toch levende...