RECENSIE: Outlandish - Warrior//Worrier

Cover Outlandish - Warrior//Worrier
recensie cijfer 2013-05-18 Waqas Ali Qadri, Isam Bachiri en Lenny Martinez vormen samen al ruim 15 jaar de groep Outlandish. Hun bekendste hit is de cover van het oorspronkelijk door Khaled gezongen nummer ‘Aïcha’. Dat nummer is inmiddels ook alweer een decennium oud. Dat de leden van de Deense groep allen een verschillende afkomst hebben; Waqas komt uit Pakistan, Isam uit Marokko en Lenny uit Honduras, is duidelijk terug te horen in hun muziek waarin ze veel genres en talen mixen. De band brengt met Warrior//Worrior haar zesde album uit.

In de biografie is te lezen dat de band het album mede geproduceerd heeft en de teksten ook onder andere van de hand van Waqas, Isam en Lenny komen. Blijkbaar is het erg opmerkelijk dat een band zijn eigen muziek maakt. Voor deze band, die als grootste wapenfeit een cover op zijn naam heeft staan, is het in ieder geval genoeg reden geweest om het in de bio op te nemen. Nu klinkt dat alsof de cd een overgeproduceerd, overgeregisseerd stukje werk geworden is. Helaas is dat niet het geval. Outlandish verwerkt ook op deze cd weer veel genres in hun muziek, ze gaan van pop naar reggae en hiphop en maken met Warrior//Worrior een plaat die balanceert tussen matige pogingen tot Top 40-hitjes en nummers waarmee getracht is diepgang te verwerken door een wat bredere muzikale aanpak te hanteren. Waren ze bij die hitjes gebleven dan had je de cd nog in vrolijkheid weg kunnen luisteren. Door militante nummers als ‘Into The Night’ en ‘Gangsta Like Crazy’ wordt dit echter zeer hinderlijk onderbroken. Ook gaan de teksten binnen de nummers van Engels naar Spaans, Deens of Arabisch. Dat kan een kwaliteit en een kwestie van een brede oriëntatie van een band zijn. Bij Outlandish lijkt het echter vaak een kwestie van geen keuzes durven maken, het komt de cd in ieder geval niet erg ten goede. De stukken van de cd die wel de moeite waard zijn en die laten zien dat we hier echt wel te maken hebben met een band met een goede reden miljoenen singles verkoopt, zijn het nummer ‘Better Days’; met daarin de volgende klinkende zin: “Poverty is like love, makes you do such crazy things…” en de afsluiter ‘TriumF’. Die laatste zou tevens een goede volgende single vormen.

Als album is Warrior//Worrior erg zwak. Het is voor Outlandish te hopen dat weinig mensen daar achter komen en dat ze er nog enkele leuke singles van dit album kunnen trekken. Misschien is het een optie voor de band om tijdens het teren op de hitjes een aantal heldere keuzes te maken en daarnaast te besluiten om voor het volgende album meer werk uit te besteden.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Outlandish Label:CNR Music
Cover Zagar - Light Leaks

Zagar - Light LeaksEen album uitbrengen, op tournee gaan en vervolgens weer snel de studio in....