RECENSIE: River Giant - River Giant

Cover River Giant - River Giant
recensie cijfer 2013-05-24 River Giant is een driekoppige band uit Seattle, die bestaat uit zanger/gitarist Kyle Jacobson, drummer Liam O’Connor en bassist Trent Schriener. River Giant werd in 2009 opgericht en debuteerde in 2011 met een in eigen beheer uitgebrachte EP. Twee jaar later is het tijd voor het eerste album, dat simpelweg River Giant heet.

River Giant combineert indierock met country en 70’s soul. Dit levert een zeer rootsy geheel op, dat duidelijk doet denken aan bijvoorbeeld The Band, Neil Young en Fleet Foxes. Vergeleken met deze laatstgenoemde band is River Giant overigens wel een stuk steviger. De gelijkenis met de genoemde groepen wordt deels veroorzaakt door de zang van Jacobson, maar ook muzikaal zijn er sterke overeenkomsten. Toch klinkt de muziek niet alsof ze in de jaren ’70 gemaakt is, River Giant klinkt duidelijk naar de 21ste eeuw.

River Giant begint met het traag slepende ‘Out Here, Outside’, dat eigenlijk een soort intro is voor het snellere en hardere ‘Pink Flamingos’. In het opnieuw wat meer slepende, maar wel behoorlijk harde ‘I Permute This Marriage’ laat Jacobson zich vocaal van zijn beste kant horen met een zeer hoge kopstem.

In het rustigere ‘Ra Ra’ horen we sterke country-invloeden, maar ook een fikse portie soul. Afsluiter ‘First Light’ is eveneens rustig, met een hoofdrol voor de akoestische gitaar. In ‘Missing You’ zit een mooi orgeltje dat het nummer een soul-feel meegeeft. Tegelijkertijd doet deze song ook sterk aan het werk van Neil Young denken. ‘Western’ is daarentegen een echte rocker met een wat minder rootsy geluid dan de meeste andere nummers op River Giant. Ook het begin van ‘Fast Heart’ rockt hard en hierin klinkt duidelijk de invloed door van de grungebands die Seattle in de jaren ’90 op de muzikale kaart zetten.

Het moge duidelijk zijn dat de drie mannen van River Giant op hun debuutplaat een gevarieerde sound weten neer te zetten. Desondanks klinkt het album wel zeer coherent. Natuurlijk is het allemaal niet erg vernieuwend wat River Giant doet, maar de band heeft goede songs en brengt deze op overtuigende wijze en met een lekker krachtige productie.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:River Giant Label:Suburban
Cover Hadouken! - Every Weekend

Hadouken! - Every WeekendWat werden we de afgelopen tijd overstelpt met singles van de Britse...