RECENSIE: Jil is Lucky - In The Tiger`s Bed

Cover Jil is Lucky - In The Tiger`s Bed
recensie cijfer 2013-03-06 Je zou toch zeggen dat je vooral jezelf moet laten zien en horen om je muziek onder de aandacht te brengen. Heel veel spelen en als het even kan ook nog af en toe de spotlights zoeken. Toch kan juist de tegenovergestelde manier ook aandacht en succes opleveren. Lekker underground blijven en erop gokken dat de buzz zijn werk wel doet. Jil Is Lucky valt waarschijnlijk onder de laatste categorie, want er valt weinig te vinden over deze verschijning. Na wat zoekwerk kom je erachter dat Jil daadwerkelijk de voornaam van de muzikant is, de naam bevat tevens de initialen van de artiestennaam. Ah en hij is 24 en woont op het moment in Parijs. Gelukkig is er ook nog wat over de muziek te vinden, want daar draait het tenslotte om.

Jil verkocht 20.000 exemplaren van zijn in 2010 verschenen debuutplaat en de single ‘The Wanderer’ was te horen bij de reclame voor het geurtje Flower by Kenzo. ‘The Wanderer’ is een prima uithangbord voor Jil`s muziek. Een frisse aanstekelijke mix van popmuziek en elementen uit de wereldmuziek, zoals in dit geval de zigeunermuziek.

Vervolgens pak je het nieuwe album In The Tiger`s Bed erbij en van die elementen uit de wereldmuziek hoor je vrijwel niets meer terug. En hoewel dat in eerste instantie een behoorlijke teleurstelling is, laat opener ‘Insomnia’ horen dat de aanstekelijke popkant in ieder geval nog steeds aanwezig is. Zeker het dromerige accent bij het refrein mag er zijn, net als de meerstemmige zang.

Het gros van de songs op ‘In The Tiger`s Bed’ ligt net als ‘Insomnia’ lekker in het gehoor. Zoals bij ‘Stand All Night’ legt Jil het ene moment de nadruk bij synthpop, en het andere moment is er juist weer meer Britpop te horen. Met ‘Chai Tea’ bijvoorbeeld, waar een wat rammelende gitaar aan de Britpop ten tijden van The Clash doet denken. Bij het prettige ’40 Times A Day’ hoor je in het Afrikaanse gitaarloopje gelukkig toch nog een sprankje Wereldmuziek.

Een gevarieerde plaat dus, hoor ik je zeggen. Klopt, maar wat bij In The Tiger`s Bed na een paar songs gaat tegenstaan is het gegeven dat de plaat nogal vlak klinkt. Echte uitschieters ontbreken en de plaat kabbelt hierdoor naar het einde zonder dat het je maar een moment echt heeft weten te grijpen. En daar kan een fijne tempowisseling als in ‘Dead Star’ of het uptempo ‘Not At All’ geen verandering in brengen.

Al met al is In The Tiger`s Bed geen onaardige plaat, maar om nu te zeggen dat Jil Is Lucky hiermee de aandacht zal trekken? Nee.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Jil is Lucky Label:Pias
Cover Zornik - Less>More