RECENSIE: When Logic Fails - A Countdown To Infinity

Cover When Logic Fails - A Countdown To Infinity
recensie cijfer 2012-12-08 Het dance-duo When Logic Fails heeft wat af moeten reizen om zijn tweede album af te leveren. Voor A Countdown To Infinity werd opgenomen in onder andere Groningen, Luxemburg, Amsterdam, Luik, Noordwijk en Deventer. Van al dat harde werken is er nu het resultaat.

When Logic Fails is gevormd in 2006 en leverde in 2009 haar eerste album af. Sindsdien heeft de band aan meerdere, succesvolle remixes gewerkt voor (inter)nationale artiesten en gaandeweg ook het tweede album langzaam vorm gegeven. Het duo, bestaande uit een multi-instrumentalist en een dance-producer, zorgt voor een interessante mix van dance en live instrumentatie.

Opener ‘French Fries’ doet nog denken dat het album puur komisch is. De tekst ”French Fries, French Fries, a little mayonaise” doet nou niet bepaald vermoeden dat het album een serieuze ondertoon heeft. Ook de ironie dat even later op de plaat ‘A Digital Solution’ een akoestische gitaarsolo bevat, helpt niet om dat beeld te verdrijven. Maar When Logic Fails is bloedserieus.

Dance draait immers om de beats en ritmes en die zijn meer dan in orde. Er wordt duidelijk geleend van grootheden uit het genre, waarbij zeker niet vergeten wordt een eigen gezicht te behouden. Zo is ‘Poph’ een mix van Moby en Daft Punk, doet ‘French Fries’ denken aan Hot Chip en is er zelfs een vleugje van The Prodigy terug te horen in ‘How About This’ en afsluiter ‘Sarlette’.

Toch mist het album net dat beetje power wat de spanningsboog elf nummers lang hoog houdt. De potentie tot een prachtig live feestje druipt er vanaf, maar op het album komen de nummers niet altijd tot hun recht. When Logic Fails is een typische band die albums maakt om live te kunnen spelen. A Countdown To Infinity is een prima dance-album, van de Nederlandse Daft Punk in de dop, maar heeft een podium nodig om volledig tot haar recht te komen.
Recensent:Jelger Woudstra Artiest:When Logic Fails Label:Eigen Beheer
Cover Tall Ships - Everything Touching

Tall Ships - Everything Touching Tall Ships ligt momenteel bij veel indieliefhebbers op de lippen. Het trio...