RECENSIE: Pop Levi - Medicine

Cover Pop levi - Medicine
recensie cijfer 2012-12-17 Om te zeggen dat de Britse Pop Levi zichzelf hoog heeft zitten is een understatement. Zijn nieuwste album Medicine is niet van deze wereld, zelfs niet van deze dimensie. Althans, als we de multi-instrumentalist moeten geloven. Levi heeft de nummers van een andere versie van zichzelf, die in een andere dimensie leeft, doorgestuurd gekregen. Vervolgens heeft hij ze zo goed mogelijk geprobeerd de nummers voor ons op plaat vast te leggen. Juist.

Nummer doorsturen uit een andere dimensie neemt blijkbaar veel tijd in beslag. Want al in het begin van 2009 begon Pop Levi in Noorwegen aan de opnames van zijn derde album Medicine. Muziek uit een andere dimensie staat schijnbaar ook bol van de meest experimentele trekjes die je maar kunt verzinnen. Laat het experiment maar aan de extravagante Pop Levi over.

Het derde album van Pop Levi is een lege huls met mooie kleurtjes geworden. Al bij openingstrack ‘Strawberry Shake’ begint de acid trip. Vreemde achtergrondzang, bliepjes en muzikale intermezzo’s. Het komt het liedje niet ten goede. Zoals de drang naar vreemd zijn van Levi nergens echt helpt.

Het album schiet alle kanten op. De openingsriff van ‘Rock Solid’ had bij Status Quo gepast, ‘Remember, Remember’ is een soort funky Prince-tribute, het niet onaardige ‘Terrifying’ is bluesrock zoals Jack White het maakt en ‘Records’ doet nog het meest denken aan Scissor Sisters. En ondertussen wordt je overspoelt met weinig diepgaande teksten, overbodige effecten en een eindeloze stroom achtergrondzang.

Medicine is een uitputtingsslag geworden. Tegen de tijd dat je de beluisterbare nummers bereikt (ballad ‘Bye-Byes’ en ‘Terrifying’), ben je al afgehaakt. Pop Levi wil zo graag anders zijn, dat hij alle notie van luisterbaarheid uit het oog verliest.

Pop Levi beschrijft zichzelf als ‘future rock’. Futuristisch is zijn muziek zeker. Maar laten we hopen dat dit niet de toekomst van rock is. Pop Levi had beter in de andere dimensie kunnen blijven.
Recensent:Jelger Woudstra Artiest:Pop Levi Label:Pias
Cover Lapalux - Some Other Time