RECENSIE: Fakkelteit Groep - Vol. 4

Cover Fakkelteit Groep - Vol. 4
recensie cijfer 2012-12-07 De Fakkelteitgroep is een platform voor gelijkgestemden rond de stal van de Fakkelbrigade. Eens in de zoveel tijd verschijnt er een tape met daarop de beste tracks van dat moment, exclusieve remixen en previews naar te verschijnen albums. Deze maand kwam alweer het vierde deel in deze serie uit. Zo als altijd met dit soort mixtapes kent de tape enkele hoogtepunten, maar ook enkele niemendalletjes.

De FTG 4 opent ijzersterk met ‘Blues ’N Blessings’. Het is een nieuw solo nummer van Typhoon. Over een soulvolle beat toont de rapper wederom aan tot de lyrische top van Nederland te behoren. Sticks, die andere Nederlandse woordenmeester, laat ook horen nog steeds relevant te zijn. Samen met Rico rapt hij tijdens ‘Hey!’ op robotachtige stijl. ‘Sticks 2012’ was al eerder uitgebracht en vormt zoals verwacht een van de hoogtepunten op FTG4.

Ook nieuwere aanwinsten van de Fakkelteitgroep laten zich van hun scherpste kant horen. In het eerste couplet van ‘Alles Is Goed’ weet Freez op sublieme wijze de Mauro-affaire, de crisis van de huizenmarkt en kinderporno te combineren. Schijnbaar met het grootste gemak rijgt deze rapper de zinnen aan elkaar.

Helaas probeert de Fakkelteitgroep ook mee te liften op de dubstepgolf. Dit resulteert in een handvol nummers die erg standaard aandoen. Qua gevoel vinden deze geen aansluiting bij de eerder genoemde rappers. Dit geldt voor zowel het instrumentale ‘Hond’ als de nummers van Boef & De Gelogeerde Aap. Het is begrijpelijk dat de gehele linie van Fakkelteitgroep breed opgebouwd wordt, misschien dat deze stijl echter beter op een andere tape past. Desondanks levert FTG4 verspreid over 21 nummers genoeg redenen om ook de komende maanden verheugd het Fakkelteit-platform in de gaten te houden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Fakkelteit Groep Label:TopNotch
Cover C2C - Tetra

C2C - TetraEind augustus bespraken wij hier reeds de EP Down The Road van het Franse...