RECENSIE: Devin Townsend Project - Epicloud

Cover Devin Townsend Project - Epicloud
recensie cijfer 2012-11-03 Workaholic Devin Townsend gunt ons amper de tijd om op adem te komen. Na het vierluik met zijn Devin Townsend Project en de daaropvolgende lijvige dvd box trakteert hij ons alweer op zijn vijfde studio album sinds 2009, en zijn vijftiende in totaal wanneer we al zijn projecten meetellen. De plaat heet Epicloud en volgens eigen zeggen is het ”An album that celebrates optimism in humanity”. Kortom, Devin is op de optimistische toer en iedereen moet dat weten!

Omdat ook op deze plaat Anneke van Giersbergen weer een grote bijrol vertolkt, zal Epicloud ogenblikkelijk met Addicted uit 2011 vergeleken worden. Toch lijken de platen niet echt op elkaar. Epicloud is duidelijk veel diverser dan de wat meer rechtlijnige popmetal die we van Addicted kennen, en de plaat klinkt op sommige momenten gemeend blij. Daarbij is de rol van Anneke wat kleiner.

Het is prachtig om te horen hoe een mooi open, in een jaren tachtig jasje gegoten, dansbaar popnummer als ‘Save Our Now’ wordt gevolgd door ‘Kingdom’, een metalkraker waarin Townsend zich van zijn theatraalste kant laat horen, maar met een refrein dat je direct mee kunt brullen. Daarop volgt er direct weer een heel lief akoestisch liefdesliedje in de vorm van ‘Divine’. Zo wordt je heen en weer geslingerd tussen allerlei stemmingen en sferen en wordt het nooit saai, ook al omdat Townsend een geweldig songschrijver is. Of het nou om Star One-achtige songs als ‘True North’ en ‘Lucky Animals’ gaat zijn of industrial songs als ‘Liberation’ of ‘More!’, het is allemaal even onderhoudend wat de Canadees ons in al zijn enthousiasme voorschotelt. Daarbij is overigens enige bombast hem zeker niet vreemd.

Andere hoogtepunten zijn de epische powerballad ‘Where We Belong’ en ‘Grace’ waarin we Anneke in een wat grotere rol horen. Het nummer begint akoestisch maar verandert al snel in een overvol muziekstuk met een zware riff en vele lagen zang; alsof er een compleet koor staat te zingen. De twee meest epische songs, ‘Hold On’ en ‘Angel’, sluiten het album in stijl af. Het toont aan dat Devin Townsend een vat vol inspiratie is dat aan alle kanten overstroomt, maar nooit leeg raakt. Ook Epicloud is weer hoogstaand en staat vol vermakelijke muziek. Tot over een half jaar maar weer?
Recensent:Jan Didden Artiest:Devin Townsend Project Label:InsideOut Music
Cover Placebo - B3

Placebo (UK) - B3Het laatste wapenfeit van Placebo , het album Battle For The Sun , is...