RECENSIE: Teus Nobel - Flow

Cover Teus Nobel - Flow
recensie cijfer 2012-11-17 De in 2006 aan het conservatorium afgestudeerde Teus Nobel heeft de afgelopen jaren met gerenommeerde namen als Caro Emerald, Kyteman Orchestra en Sven Hammond Soul gespeeld. Door deze ervaring, en door de enorm dynamische omgeving van alles wat maar met jazzmuziek te maken heeft, is de vraag dan ook meer dan gerechtvaardigd in hoeverre Nobel in staat is om zichzelf muzikaal uit te drukken. Gesteund door toetsenist Daan Herweg (Caro Emerald, Finn Silver) werd dan ook begonnen aan een schrijfproces dat uiteindelijk Flow heeft opgeleverd.

De referenties in de bovenstaande alinea zouden enigszins misleidend kunnen zijn bij het verwachtingspatroon van Flow. Waar de hierboven genoemde namen vooral bezig waren om jazz in een vorm van popmuziek aan de man te brengen, gaat Teus Nobel vooral in op de traditionelere vorm. Hijzelf noemt het liquid jazz; groovy, contemporary jazz met een randje fusion, maar heel kort samengevat is het vooral een erg opzwepend album á la New Cool Collective geworden met een paar, goed gedoseerde rustmomenten.

Nobel is in de eerste plaats trompettist en dit is dan ook het belangrijkste instrument op Flow. Dit betekent echter niet dat de overige instrumenten onderbedeeld zijn. Integendeel zelfs. Bas en gitaar werken fantastisch opzwepend samen in ‘Water Resist’ waarbij de invloed van Anton Goudsmid door de funky aanslag duidelijk hoorbaar is. Daarnaast weet Salle de Jonge op drums interessante ritmes neer te leggen die het album duidelijk één vibe geven, met precies de hoeveelheid variatie om het geheel boeiend te houden.

De basis is dus dik in orde en dit geeft Nobel dan ook de gelegenheid om zelf optimaal te presteren. In ‘Gut Feeling’ doet hij dit freestylend over met een lekkere swing. ‘Believe’ is een mooie, rustige ballade waarin het gaspedaal even wordt losgelaten en het heerlijk wegdromen is. Misschien springt ‘Escape From All I Know’ wel het meest in het oog, omdat je hier de trompettist als bandleider het beste naar voren ziet komen. Wanneer hij het aangeeft versnelt of vertraagt de rest van de band en de solo’s zijn van een prima niveau.

Christian Scott, Eric Vloeimans, Herbie Hancock, de referenties zijn in overvloed aanwezig. Ze hebben vele albums uitgebracht en er zullen er nog velen in dit straatje volgen. Teus Nobel laat zien dat hij zich sterk aan het ontwikkelen is en levert met Flow een prima debuutalbum af. Dat daarbij het materiaal een grote mate van herkenbaarheid opwekt mag eigenlijk alleen als positief ervaren worden.
Recensent:Siem Deutz Artiest:Teus Nobel Label:Flyin`High Records
Cover Andy Burrows - Company

Andy Burrows - CompanyRuim drie jaar geleden is het alweer dat drummer Andy Burrows uit...