RECENSIE: Delerium - Music Box Opera

Cover Delerium - Music Box Opera
recensie cijfer 2012-11-11 Delerium begon in 1987 als een zijproject van de invloedrijke industrial band Front Line Assembly. De frontman van deze band, Bill Leeb, is de enige vaste waarde binnen Delerium. Leeb werkte sinds 1987 met verschillende partners en daarnaast maakt Delerium ook altijd gebruik van gastvocalisten. Delerium werd vooral bekend door de hit ‘Silence’, met zang van Sarah McLachlan. Deze song stond oorspronkelijk op het album Karma uit 1997, maar werd pas in 2000 een hit, nadat het was geremixt door onder andere Airscape en Tiësto.

Music Box Opera is alweer het veertiende album van Delerium. Voorheen werkte Leeb met echte instrumenten, waaronder drums en akoestische gitaar, maar deze plaat is volledig elektronisch. Alle instrumenten die je hoort, zijn synthetisch of gesampled. Naar eigen zeggen zat Leeb in een elektronische vibe en heeft hij daar het hele album aan vastgehouden. Het jammere is alleen dat je wel hoort dat alles uit de computer komt. Zo klinkt ‘Monarch’, dat vol zit met gesamplede Oosterse instrumenten, vreselijk steriel. En dit laatste geldt eigenlijk voor het hele album. Dit komt natuurlijk niet alleen door het gebruik van zoveel elektronica, er is ook elektronische muziek die ontzettend vuig klinkt. Leeb heeft echter gekozen voor een zeer gladde sound, waar bijna alle scherpe kantjes vanaf geschaafd zijn. Als deze er überhaupt ooit al aan zaten.

Het gebodene op Music Box Opera laat zich bij vlagen vergelijken met de muziek die Moby maakte op de albums na Play. Midtempo elektronische pop met gastvocalisten. Maar dan met minder goede songs, die vaak ook nog veel te lang duren. In het met samples van een klassiek koor opgeleukte ‘Light Your Light’ doet Delerium denken aan een gladde versie van Garbage. Dit komt ook door de zang van de Zwitserse zangeres Jaël. De titeltrack is uiteraard voorzien van (gesamplede) operazang en misschien nog wel de spannendste van het hele album. Dit komt overigens niet door de zang, maar wel door de elektronische onderlaag, die bij hoge uitzondering eens wat minder gepolijst klinkt.

Music Box Opera is een plaat die het prima doet op de achtergrond, want niemand zal zich dan echt aan de muziek storen. Bij aandachtige beluistering merk je echter dat het allemaal ongelofelijk veilig is en daardoor eigenlijk ronduit saai. En met veertien tracks en een speelduur van ruim 78 minuten is deze nieuwe plaat van Delerium dan een erg lange zit.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Delerium Label:Nettwerk Music Group
Cover Bob Mould - Silver Age

Bob Mould - Silver AgeIn de jaren ’80 was Bob Mould frontman van de punkband Hüsker Dü, die een...