RECENSIE: Roosbeef - Warüm

Cover Roosbeef - Warüm
recensie cijfer 2012-10-04 Een jaar na de release van het tweede album Omdat Ik Dat Wil komt Roosbeef alweer met nieuw materiaal. Geen volledig album , maar een zes tracks tellende EP, genaamd Warüm. Frontvrouw Roos Rebergen had wat nieuwe liedjes geschreven, maar was naar eigen zeggen niet per se bezig met een nieuw album. En dus werd het een EP, met vier nieuwe songs, een cover en een nieuwe versie van ‘Onder Invloed’.

Waar Roosbeef op Omdat Ik Dat Wil duidelijk koos voor een wat steviger bandgeluid, horen we op Warüm juist wat kleinere liedjes met minder aankleding. In opener ‘Warum’ (zonder puntjes, in tegenstelling tot de titel van de EP) wordt de zang van Rebergen alleen ondersteund door een gitaar. De opname klinkt een beetje lo-fi, haast demo-achtig, maar dit past juist goed bij het mooie, kleine liedje. ‘Nu Jij Mij Niet’ ligt min of meer in het verlengde van ‘Warum’, alleen horen we nu een piano in plaats van een gitaar. De sfeer is echter hetzelfde.

‘Onder Invloed’, het nummer waarmee Roosbeef voor het eerst onder de aandacht kwam van een wat groter publiek, krijgt op Warüm een mooie nieuwe bewerking. Rebergen wordt vocaal ondersteund door haar bandleden en verder horen we alleen een gitaar. Het nummer begint heel rustig, maar tegen het eind wordt het, ondanks de eenvoudige middelen, behoorlijk intens.

‘Leven Van Een Kunstenaar’ is een vertaling van Daniel Johnston’s ‘The Story Of An Artist’. Roosbeef speelt deze song al een paar jaar live, maar de band heeft het gelukkig nu ook opgenomen. Het nummer verhaalt over de reacties die je als muzikant blijkbaar vaak krijgt op je werk: “Wat jij doet vinden wij niks. Je krijgt waarschijnlijk nooit publiek.” Roosbeef verpakt deze sterke tekst in dreigende, ingehouden muziek, die de sfeer van de tekst versterkt.

‘Vergis Ik Mij’ is een wat meer aangekleed nummer, met een lekker basloopje. Deze song ligt in het verlengde van het materiaal op debuutalbum Ze Willen Wel Je Hond Aaien, Maar Niet Met Je Praten. Afsluiter ‘Alleen 2’ is een vervolg op het nummer ‘Alleen’, afkomstig van datzelfde album. Deze song begint rustig, maar bouwt mooi op naar een behoorlijk heftig, slepend eind, dat wordt opgesierd met mooie blazers. Het is een prachtige afsluiter van een sterke EP. Warüm is misschien een tussendoortje, maar bevat zeker geen inferieur materiaal. Sterker nog, de nieuwe songs kunnen zich meten met het beste werk van de band. En nu geduldig wachten op het derde album.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Roosbeef Label:Excelsior Recordings
Cover Muse - The 2nd Law

Muse - The 2nd LawGroot, grootser, grootst. Met The Resistance wist Muse wereldwijd een...