RECENSIE: Cypress Hill & Rusko - Cypress X Rusko

Cover Cypress Hill & Rusko - Cypress X Rusko
recensie cijfer 2012-08-24 Het mag toch wel één van de - zoniet domweg dé – meest opvallende samenwerking worden genoemd van deze zomer. Cypress Hill en Rusko. Een ietwat afgeserveerde Latijns-Amerikaanse hiphopgroep en een dubstepproducer die zich wellicht wat in het nauw gedreven voelde door de uitverkoop van zijn genre.

Vaak zijn samenwerkingen als Cypress X Rusko dan ook duidelijk noodgrepen. Maar als daar in dit geval al sprake van mag zijn, dan is dit een hele goede. Het qua lengte als een EP aandoende schijfje is levendig, fris en gevarieerd. Beide artiesten halen schijnbaar het beste in elkaar naar boven en daardoor zijn de vijf nummer stuk voor stuk genieten.

Opener ‘Lez Go’ – met Travis Barker op drums - zet direct de toon. De rappers gooien hun troeven direct op tafel en blijken uitstekend uit de voeten te kunnen met de dubstepbeat, die ze toch een ietwat ander metrum geeft dan de gebruikelijke hiphopbeats. Tegelijk is ook duidelijk dat Rusko allereerst wel de muzikale ondergrond heeft gebouwd, voordat Cypress Hill eraan te pas kwam. De kans is groot dat hij de nummer al voor tachtig procent af had, maar dat de rapgroep nodig was om de accenten te leggen in de nummers, om ze naar een hoger niveau te tillen. Dat lukt vlekkeloos, want door de sterke vocale invulling, valt nauwelijks op dat de muziek van Rusko behoorlijk repetitief is.

De cd kenmerkt zich door variatie. Rusko gebruikt op ‘Shots Go Of’ voor een aanzienlijk deel van de beats allerhande geluiden uit een schietpartij. Dat klinkt wat lame, maar is retevet en gecombineerd met de trademark zuigende wobble kan ‘Shots Go Of’ al niet meer stuk. ‘Can’t Keep Me Down’ is dan juist weer een reggaegeïnspireerde song en wellicht het commerciële hoogtepunt van de cd. De plaat, die samen met Damian Marley werd gemaakt, is een snoeiharde track door de kermende elektronica en de diepe bas, terwijl er tegelijk ook een vrolijk dansbaar karakter aan hangt.

Na de spurtende afsluiter ‘Medicated’, wederom een wat commerciële, maar wel heel sterke track, blijft er een nare nasmaak achter. Want waarom zou dit verrassende tweespan het houden bij vijf tracks? Cypress X Rusko smaakt naar veel meer. Een album. Ach, waarom niet: albums. Niet voor de eeuwigheidswaarde, maar voor het feestje en de bassfaces. Tot die tijd: luister deze plaat!
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Cypress Hill & Rusko Label:Cooperative Music
Cover The Crookes - Hold Fast

The Crookes - Hold Fast The Crookes leveren in 2011 hun debuutalbum Chasing After Ghosts af,...