RECENSIE: Skinny Lister - Forge and Flagon

Cover Skinny Lister - Forge and Flagon
recensie cijfer 2012-06-27 Skinny Lister behoeft onder de Britse festivalbezoekers geen introductie meer. In 2011 werden zij uitgeroepen tot “Hardest Working Band in Britain” vanwege het grootste aantal festivaloptredens dat jaar (40!). Toch is enige introductie hier wel op zijn plaats. Skinny Lister werd in 2009 opgericht en is afkomstig uit Londen. Het vijftal draagt een steentje bij aan het in leven houden van de Britse folkmuziek, maar dat doen ze wel erg netjes. The Guardian omschreef ze al als “The Pogues with good teeth” en dat zegt genoeg. Na een aantal singles en ep’s werd het hoog tijd voor een full length en met Forge And Flagon is die er nu.

De plaat opent met het zeemanslied `If The Gaff Don´t Let Us Down´. In dit uptempo nummer, onder begeleiding van onder andere een accordeon, wordt beschreven hoe een zeeman tijdens een lange reis aan zijn liefde denkt. Nadat de band a capella het shantynummer ‘John Kanaka’ ten gehore heeft gebracht, is het tijd voor de eerste single van het album. Dat is de meest catchy track van de plaat ´Rollin’ Over´, dat je binnenkort ook zo maar eens terug zou kunnen horen in een reclame. Een lekker nummertje, maar een minpunt is de veelvuldige herhaling.

Na het wat stevigere folkwerk neemt zangeres Lorna Thomas de leiding in het gevoelige ‘Peregrine Fly’. Haar zang staat centraal en wordt slechts begeleid door gitaar en viool. In het refrein is, vanzelfsprekend, een accordeon te horen. Ook het daarop volgende ‘Seventeen Summers´ is een stuk minder vrolijk dan de openingsnummers van de plaat. Bij het refrein zal je je echter in moeten houden om je armen niet bij anderen in te haken, heen en weer te gaan bewegen en uit volle borst mee te zingen. Ook de nummers ‘Kite Song’ en ‘Plough & Union’ zijn erg rustige folksongs. Gelukkig zorgen ‘Wild As The Wind Blows’, ‘Forty Pound Wedding’en ‘Polkas’ ervoor dat de feeststemming de boventoon blijft voeren op Forge And Flagon.

Tegenwoordig zijn er genoeg bands die hun geluid baseren op folkmuziek of daar een moderne invulling aan geven. Skinny Lister houdt zowel muzikaal als tekstueel stevig vast aan de basiselementen. Dat doen ze prima, maar ook niet meer dan dat. Het is veel van hetzelfde, het is niet vernieuwend en de band kleurt wel erg keurig binnen de lijntjes.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Skinny Lister Label:Pias
Cover Ryat - Totem

Ryat - TotemHoewel de eerste zoekresultaten op internet Ryat als een singer/songwriter...