RECENSIE: Lazer Sword - Memory

Cover Lazer Sword - Memory
recensie cijfer 2012-05-29 Lazer Sword bracht in 2010 hun gelijknamige debuutalbum uit. Een wat hectisch knip en plakwerk van west coast hiphop, dubstep en breaks. Twee jaar later verschijnt Memory en is alles veranderd. Het duo is duizenden kilometers van elkaar verwijderd geraakt. In Berlijn werkt Antaeus Roy, alias Lando Kal, aan een solo carriere. In Los Angeles doet Bryant Rutledge, aka Low Limit, hetzelfde. Dankzij de project sharing functies in de digitale studio omgeving van Ableton Live zijn ze in staat om ongeacht de afstand hun studioprojecten te delen. Opmerkelijk genoeg geeft dat een veel coherenter resultaat dan toen de heren nog bij elkaar aan tafel zaten.

Ten eerste zijn de hiphop invloeden en samenwerkingen vrijwel verdwenen. Geen gastrappers en verknipte gangsterrap fragmenten meer, maar een Europees geluid met Amerikaanse invloeden. Het album voelt dit keer wel aan als een geheel. De rode draad wordt gevormd door een diepe 808 basdrum en soulvolle stemsamples. Daaroverheen ligt een atmosferische laag van analoge synths en stabs. Grappige subtiele verwijzingen naar de jaren 80, drum&bass en Detroit house doen de rest.

Op Lazer Sword leek het duo even de dubstep kant op te gaan. Daar hebben ze zich op Memory echter volledig van afgekeerd. "Some people ended up really into dubstep and everyone else was like fuck that shit.", aldus Bryant. ‘Sky Burial’ opent instrumentaal met het creëren van een zweverige atmosfeer. ‘Toldyall’ pakt meteen de draad op met een kale gebroken beat en verknipte stemsamples. Het klinkt meteen lekker. Stukken lekkerder dan de rommelige tracks op het vorige album. Toch ademt het nog een urgentie en gejaagdheid. Less is more.

‘Missed A Spot’ bouwt een spanning op die ook nadat de ontladende vierkwartsdreun erin komt aanhoudt. Op ‘Let’s Work It’ vervult Jimmy Edgar een bijrolletje. Dit loopt uit op een lekkere diepe house plaat, compleet met korte Rupaul (‘Supermodel’) sample. ‘Out The Door’ laat duidelijk de Berlijnse techno invloeden doorschemeren, terwijl ‘Pleasure Zone’ juist weer erg Amerikaans klinkt. Zo weten de heren beide kanten van de oceaan te combineren zonder dat er een de overhand neemt. Als uitsmijter is er ‘Chsen’ samen met Machinedrum. Een techno georiënteerde track die we terug gaan horen in de clubs deze zomer.

Lazer Sword levert een prima album af op Modeselektor’s Monkeytown label. Het ligt lekker in het gehoor dankzij de soulvolle details en weet spanning op te bouwen, zonder onnodig harde uitbarstingen. Helemaal niets mis mee.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Lazer Sword Label:News
Cover Skint & Demoralised - This Sporting Life

Skint & Demoralised - This Sporting LifeEngeland, het epicentrum van de indiebandjes, gooit jaarlijks meer dan...

Cover TJ Kong & Modular K - Dream Cargoes

TJ Kong & Modular K - Dream Cargoes Dream Cargoes bevat een tiental tracks die allemaal verwijzen naar een...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT