RECENSIE: Mouse On Mars - Parastrophics

Cover Mouse On Mars - Parastrophics
recensie cijfer 2012-04-13 Mouse On Mars is niet van gisteren. Achttien jaar geleden schonken de Duitsers Andi Toma en Jan St. Werner het levenslicht aan de buitenaardse kattenprooi. Parastrophics is hun elfde volledige album en het verschijnt op Modeselektor’s label Monkeytown Records. Aan het eind van ‘Polaroyced’ klinkt een wanhopige stem: “Jezus, what happened to Mouse On Mars? Because they’ve departed so far from in the beginning?!”

Inderdaad, dit klinkt anders dan hun eerste album Vulvaland, uit 1994. Twee decennia gaan je niet in de koude kleren zitten. De heren hebben wel degelijk opgelet, want hun ratjetoe van elektronische muziekstijlen bevat uit elk modern genre wel iets. Ieder nummer is een interessant knutselwerkje, dat steevast een andere wending neemt dan je verwacht. Gemakkelijk voor de luisteraar is het niet, maar vermakelijk des te meer. Bovendien staat de trukendoos in dienst van de muziek en niet andersom. Dat levert lekkere stukjes muziek op, want liedjes kun je het niet noemen.

Ondanks de vele rariteiten, zoals stuiterende pingpongballen en Nintendo bliepjes zijn er melodieuze thema’s te ontdekken in iedere track. ‘Syncropticians’ voelt als een R&B track, ‘Imatch’ als dikke elektrofunk en ‘Baku Hipster’ is een breakcore versie van M.I.A.. De nummers zijn echter zo door de mangel gehaald dat de totale gekte je om de oren vliegt. Uiteindelijk flipt Mouse on Mars de pan uit in de laatste track ‘Seaqz’. Booty Bass Electro Acid gespeeld door de Mario Brothers band. Kan dat? Ja, want Andi en Jan hebben een belangrijk wapenfeit: Humor. Waar menig producer zichzelf veel te serieus neemt mag bij Mouse On Mars hardop gelachen worden.

Er kan ook zomaar een wobbelig baslijntje opduiken in ‘They Know Your Name’. Een kinderliedje in ‘Cricket’, of een portie hiphop hier en daar. Kortom, er valt meer dan genoeg te beleven. Zet dit album echter niet op tijdens je feestje, want een gemiddelde dansvloer kan er helemaal niets mee. Daarvoor is alles veel te vreemd en verknipt. Maar, ik ken je vrienden niet, dus wie weet..

Parastrophics is vermakelijk en voor liefhebbers van meer experimentele elektronische muziek zeer geslaagd. Mouse On Mars is nog helemaal bij de tijd en laat de concurrentie lachend achter. Ons gelukkig ook.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Mouse On Mars Label:News
Cover Pond - Beard, Wives, Denim

Pond - Beard, Wives, DenimVanaf de eerste gitaarklanken weet je het zeker, deze jonge honden weten hoe...