RECENSIE: Conduits - Conduits

Cover Conduits - Conduits
recensie cijfer 2012-05-02 De kans is groot dat je niet bekend bent met Conduits. Een jonge band die, zeker in Nederland, nog weinig bereikt heeft. Daar zou met het debuut wel eens verandering in kunnen komen.

In 2009 werd het Amerikaanse Conduits opgezet door gitaristen JJ Idt en Nate Mickish. Puur instrumentaal namen ze wat demo’s op. Daarmee schetsten ze het landschap van geluid dat ze voor ogen hadden, maar ze besloten dat vocalen het af zou maken. De stem waar zij op uitkwamen heet Jenna Morrison. Een dame die in een indie rockband genaamd Son Ambulance speelde. Uiteindelijk raakte de band compleet (bassist Mike Overfield, toetsenist Patrick Newberry en drummer Roger Lewis werden er nog bijgehaald) en nu is daar het debuutalbum. Simpel getiteld: Conduits.

De inspiratie haalt de band naar eigen zeggen uit muziek van bijvoorbeeld My Bloody Valentine en Led Zeppelin, maar dat is op hun eigen plaat niet terug te horen. We mogen Conduits, als het aan hen ligt, absoluut geen shoegaze noemen, maar het zou vreemd zijn om dat niet te doen. De band maakt namelijk grootse muziek, meeslepend. De gitaren echoën alle kanten op. Morrison’s stem drijft dromerig in het geluid mee. Zoals dat altijd gebeurt met shoegaze. De dreigende drums neigen weer naar post-rock. Laten we het dan een mix noemen.

Het is hoe dan ook een muzikale, duistere reis door een land van psychedelia. Conduits is een knap afgewerkt debuutalbum met acht nummers die allemaal bij elkaar horen en versterkend werken. Echte hoogtepunten zijn niet echt te benoemen en afzonderlijke liedjes werken nauwelijks naar een climax toe. Gelukkig is de reis soms boeiender dan het einddoel. Zo ook op dit debuut van Conduits. Ijzersterk en zeer de moeite voor fans van het post-rock-shoegaze-genre.
Recensent:Rutger Otto Artiest:Conduits Label:Beep! Beep! Back up the Truck
Cover Nadie Reyhani - Soon

Nadie Reyhani - Soon Nadie Reyhani is opgegroeid in een muzikaal gezin. Het zingen kreeg ze met...