RECENSIE: Dr. John - Locked Down

Cover Dr. John - Locked Down
recensie cijfer 2012-04-09 Op advies van zijn kinderen kwam oude legende Dr. John in contact met Dan Auerbach van The Black Keys. Eerstgenoemde geldt als een van de grootste voorbeelden van de Black Keys gitarist en het leek hem fantastisch om een album van Dr. John te mogen produceren. De dokter zelf is nog steeds actief, het afgelopen decennium was geen van zijn albums echter te vergelijken met de klassiekers die in voorbije jaren van zijn hand kwamen. Met Dan Auerbach als producer achter het mengpaneel en enkele Daptone muzikanten in de studio klinkt Dr. John op Locked Down gelukkig weer net zo enthousiast als in de jaren ’70.

Plaatopener ‘Locked Down’ gaat gelijk los met een groovy en funky beat. De dokter zingt er hijgend overheen. Dit gecombineerd met een voortreffelijk achtergrondkoor en een jankende Auerbach gitaarsolo maakt dat de plaat meteen als een huis overeind staat.

Om Dr. John buiten zijn gebruikelijke kader te laten denken werd er gedurende het opnameproces enkel naar Afrikaanse funk en jazz geluisterd. Dat is hier en daar goed terug te horen. ‘You Lie’ is duidelijk op een Fela Kuti ritme geïnspireerd. Het opent met een voortreffelijk afrobeat ritme en dito blazers. Dr. John tilt vervolgens het nummer naar een verrassend niveau met zijn typische stemgeluid.

Ook tekstueel is de dokter op zijn hoogtepunt. Persoonlijke onderwerpen, als het liefdeslied ‘Getaway’, worden net zo makkelijk behandeld als meer maatschappelijke onderwerpen. Waar Bruce Springsteen op zijn nieuwste plaat zijn gal over de huidige crisis spuwde, gooit de dokter er met teksten als “KKK CIA all playing in the same game. Livin in the ice age. You losing jobs, start losing hope using dope. Now You’re hanging at the end of a rope.” nog een schepje bovenop. Een harde tekst voor iemand die jarenlang ernstig verslaafd was. Op ‘My Children, My Angels’ vertaalt hij dit dan ook in een waarschuwing aan zijn kinderen.

Met Locked Down levert Dr. John een album af dat zich in het rijtje klassiekers van zijn hand mag gaan voegen. Zelden klinkt iemand die de pensioengerechtigde leeftijd al lang gepasseerd is zo gretig. De toevoeging van het typische Black Keys geluid aan de funk blijkt daarbij een uitermate goede combo. Dit alles zonder het typische gevoel van Dr. John te verliezen. Op Locked Down laat hij zijn New Orleans funk gewoon fantastisch samenvloeien met afrobeat, soul en gospel.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Dr. John Label:Warner
Cover 3 Inches Of Blood - Long Live Heavy Metal

3 Inches Of Blood - Long Live Heavy MetalOf het nu een parodie of een eerbetoon aan metal moet zijn, één ding is...