RECENSIE: Simone Felice - Simone Felice

Cover Simone Felice - Simone Felice
recensie cijfer 2012-05-12 Op het randje van de dood balanceren, herstellen en een debuutalbum maken. Dat is een verhaal dat het goed doet natuurlijk en het is het verhaal van Simone Felice. Op jonge leeftijd een hersenaneurysma en meer recent een hartafwijking en plaatsing van een pacemaker hebben Simone Felice bewust gemaakt van zijn sterfelijkheid. Die kwetsbaarheid en menselijkheid hoor je ook in de liedjes op zijn album, dat Simone Felice heet.

Simone Felice is de oudste van de familie Felice, die samen Americana band The Felice Brothers vormen. Zijn broers hebben ook een aandeel op dit album en ook twee leden van Mumford & Sons helpen mee. In tegenstelling tot het werk van The Felice Brothers en Mumford & Sons is Simone Felice een heel rustig en ingetogen album. Het draait hier om de liedjes en de teksten.

Albumopener “Hey Bobby Ray” is een rustig liedje over een man die vanaf zijn geboorte bestemd was om in de goot te eindigen en die lotsbestemming ook waarmaakt. Aan het eind van het nummer is er een heel koor te horen dat het refrein meezingt. Het nummer “You And I Belong” zal voor liefhebbers van The Felice Brothers bekend klinken door het typische drumwerk en het arrangement. In dit nummer horen we ook duidelijk de inbreng van Ben Lovett en Ted Dwane van Mumford & Sons. Vooral de banjo van Ted Dwane is duidelijk te herkennen. Ben Lovett is onder andere co-producer op het album.
In het liedje met de mooie titel “Stormy Eyed Sarah” bezingt Simone Felice een jeugdliefde die een geheim deelt en dan verdwijnt. In dit nummer horen we wederom het koor meezingen en dat is ook niet de laatste keer, waardoor de indruk gewekt wordt dat er niet heel veel inspiratie was als het gaat om arrangementen. Vrijwel alle liedjes op het album zijn sober gespeeld, met weinig uitgebreide arrangementen. “Gimme All You Got” is met enkel zang en gitaar wel weer prachtig en heeft ook geen verdere instrumentatie nodig. De melodie is prachtig en de tweede stem door Simone Felice zelf gezongen maakt het nummer helemaal af.

De stem van Simone Felice is wel even wennen. Het is een heel zachte stem, soms wat fluisterend en met veel vibrato en dat gaat op den duur wel wat vervelen. Al met al is het een mooi album, maar er staan weinig liedjes op die echt blijven hangen en op de radio zullen ze vermoedelijk ook niet te horen zijn. Als rustige achtergrondmuziek functioneert het in ieder geval prima.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Simone Felice Label:V2 Records
Cover Wale - Ambition

Wale - AmbitionWashington D.C. heeft op het gebied van de hiphop muziek geen grote naam. De...