RECENSIE: Bruce Springsteen - Wrecking Ball

Cover Bruce Springsteen - Wrecking Ball
recensie cijfer 2012-03-05 Ondanks al zijn succes en rijkdom is Bruce Springsteen nooit vergeten waar hij vandaan komt en in veel van zijn songs bezingt hij dan ook de Amerikaanse arbeidersklasse. De afgelopen jaren werd deze arbeidersklasse keihard getroffen door de economische crisis en dit maakt Springsteen kwaad. Zijn nieuwe plaat Wrecking Ball staat daarom geheel in het teken van de economische crisis. Springsteen ageert tegen de rijke bankiers, die met hun hebzucht de crisis veroorzaakten en daarnaast probeert hij de gewone man een hart onder de riem te steken.

Springsteen wordt op Wrecking Ball bijgestaan door een aantal leden van zijn E Street Band, maar ook door een deel van de Seeger Sessions Band. Daarna zijn er gastrollen voor gitarist Tom Morello (Rage Against The Machine) en drummer Matt Chamberlain (onder andere Pearl Jam en Tori Amos). Muzikaal gezien ligt Wrecking Ball ergens tussen de laatste platen met de E Street Band en het Seeger Sessions album. Rock doorspekt met veel folk en een beetje gospel en hier en daar wat drumloops en zelfs wat hiphop invloeden.

Wrecking Ball opent met de single ‘We Take Care Of Our Own’, dat duidelijk in het verlengde ligt van de albums Magic en Working On A Dream. Hierna krijgt de folk meer de overhand in ‘Easy Money’ en ‘Schackled And Drawn’. In deze laatste song, waarin ook veel gospel-invloeden te horen zijn, geeft Springsteen de rijke bankiers een veeg uit de pan: ”Gambling man rolls the dice, working man pays the bills. It's still fat and easy up on bankers hill. Up on bankers hill the party's going strong. Down here below we're shackled and drawn.” De bankiers vieren nog steeds feest, terwijl de gewone man krom moet liggen om de crisis op te lossen. Zo, dat is duidelijk!

‘Death To My Hometown’ is een echte folkstamper en ook afsluiter ‘We Are Alive’ is folky. Het titelnummer is een zeer gedreven song, die wordt opgesierd door de geweldige blazerssectie van de Seeger Sessions Band. Het sterke ‘Land Of Hope And Dreams’ is thematisch beïnvloed door Curtis Mayfield’s ‘People Get Ready’ en was al eerder te horen op de liveplaat Live In New York City. Het allermooiste nummer op Wrecking Ball is echter het rustige ‘Jack Of All Trades’. Hierin probeert een man zijn vrouw ervan te overtuigen dat het allemaal goed zal komen. Meer nog dan in de boze folkstampers raakt Springsteen hiermee aan het gevoel van de kleine man die het moet zien te rooien in deze moeilijke tijden.

De enige misser op Wrecking Ball is ‘Rocky Ground’. Deze sterk door hiphop en gospel beïnvloede track past gewoon niet bij Springsteen en valt ook nogal uit de toon bij de rest van de songs. Gelukkig compenseert de rest van het materiaal op Wrecking Ball deze misser ruimschoots. De crisis brengt duidelijk het beste in Springsteen naar boven en de inmiddels 62 jarige zanger levert met Wrecking Ball zijn beste album in jaren af.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Bruce Springsteen Label:Columbia
Cover The Cranberries - Roses

The Cranberries - Roses ”Het album waar dit op staat; No Need To Argue, is al 18 jaar oud en nog...