RECENSIE: Naughty By Nature - Anthem Inc.

Cover Naughty By Nature - Anthem Inc.
recensie cijfer 2012-02-27 Naughty by Nature is een oldskool hiphop collectief uit New Jersey, met zowaar enkele echte hiphop-classics op hun naam. De groep begon in 1989 als The New Style, maar ging in 1991 verder als Naughty by Nature en wist direct met ‘O.P.P. (Other Peoples Property)’ een dikke hit te scoren. In 1993 overtreffen ze deze hit met ‘Hip Hop Hooray’ en in de bijbehorende clip etaleren de mannen hun status door Eazy E, Run DMC, Queen Latifah en Kris Kross op te laten treden. De groep gaat in 2000 uit elkaar, na een ruzie over geld.

Dat de groep terug zou komen was al een tijdje bekend en in 2011 prijkte Naughty by Nature plotseling als headliner op het affiche voor Boogiedown Breda. Met Anthem Inc brengen de Amerikanen nu ook een gloednieuw album uit en met de 20th Anniversary Collector’s Edition krijg je daar de vijf bekendste Naughty by Nature-hits bij.

De originele bezetting (Treach, Vin Rock en DJ Kay Gee) van Naughty by Nature laat horen dat ze hun stijl nog niet verleerd zijn, maar hebben daarbij ook enkele keren zeer dubieuze, té gladde, té commerciële troep op het album gezet. En het album begint nog wel zo overweldigend met het oldskool ‘Naughty Nation’. Die misstaat al niet tussen ‘Hip Hop Hooray’ en ‘O.P.P.’. Iets gladder, maar wel lekker zijn ‘Throw it Up’ met Tah G Ali en ‘I Gotta Lotta’ (met Sonny Black). En zo glijdt het album bijna letterlijk naar een bedenkelijk niveau. Van het wel erg foute, erg simpele feestnummer ‘Perfect Party’ (met Joe), het zoetzappige ‘Flags’ (met Balewa Muhammed) en het uptempo r&b-achtige ‘Name Game’ (met Kate Nauta),

Natuurlijk is het einde lekker met de bekende hits en een nummer als ‘Gunz & Butta’ (met Du it All, Black, Dueja & B. Wells), ‘Ride’ en zelfs de vullertjes zijn ook zeker nog de moeite waard. In de jaren ’90 werd Naughty by Nature ontdekt door Queen Latifah, die haar medewerking ook op dit album verleent. Het nummer ‘God Is Us’ past uitstekend op dit album, want de groep laat horen wat ze kunnen. Puike raps, lekkere beat, maar het verschrikkelijke refreintje door Queen Latifah zorgt voor een misselijk gevoel in de maag. De momenten dat de hiphop de boventoon voert op Anthem Inc zijn ruim voldoende aanwezig en zorgt voor geslaagde momenten. Wat overheerst is echter de vieze smaak van gladde, niksige rotzooi en die stellen uiteindelijk toch erg teleur.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Naughty By Nature Label:Good to Go
Cover The Sidekicks - The Sidekicks

The Sidekicks - The SidekicksHet was even zoeken in het persbericht, even speuren in het boekje en even...