RECENSIE: Elephant (UK) - Assembly EP

Cover Elephant - Assembly EP
recensie cijfer 2012-02-03 Het Londense Elephant bestaat uit Amelia Rivas (vocalen, toetsen) en Christian Pinchbeck(gitaar, computers). Ze ontmoetten elkaar in mei 2010 en sindsdien weten ze met hun breekbare, mysterieuze electro (droom)pop de pers en de radiozenders in de UK te bereiken en voor zich te winnen. Na de singles ‘Ants/Wolf`s Cry’ en ‘Allured/Actors’ kwam het duo onlangs met de eerste EP. De Assembly EP is de aanloop naar het debuutalbum wat ergens dit jaar zal gaan verschijnen. Ze zijn er naar eigen zeggen in ieder geval druk mee bezig.

Elephant wist de Britse popcritici vooral te winnen met de vooruitgestuurde single ‘Ants’. Deze fijne single met swingende droompop op een bedje van accordeon achtige synths ontbreekt echter op de EP. Wat je wel op de EP te horen krijgt zijn liedjes in de lijn van het outro van ‘Ants’. Rustige, niet al te spannende, maar gelaagde atmosferische electro pop die bol staat van mystiek. Liedjes die het goed doen op de achtergrond en dat is niet negatief bedoeld. Want hoewel dit genre niet bepaald uitdagend is, werkt het prima als je even wilt ontspannen. Uitzondering op de rustige, traag aan je voorbij trekkende liedjes is titelsong ‘Assembly’ dat door zijn uptempo beat en pakkende melodie een fijne popsong is. ‘Shipwrecked’ doet denken aan een heldere maar koude wintersdag waarbij de galmende stem van Amelia je in eerste instantie in een roes probeert te brengen. Het refrein is echter redelijk pakkend, waardoor je steeds net niet weg kan dommelen. Dat het geheel met zijn structuur heel erg jaren ’80 aandoet mag na het beluisteren van ‘Hopeless’ en ‘Twilight’ geen verrassing zijn. Vooral ‘Twilight’ blinkt hier in uit, opvallend genoeg is dit ook de eerste keer dat er nog iets van een rauw randje bij de gitaar te ontdekken is.

De Britse popcritici mogen dan positief zijn over Elephant, het is nog maar de vraag of de luisteraar mee zal gaan in die mening. Natuurlijk klinkt de muziek op Assembly EP gelaagd en luistert het lekker weg, spannend is het allerminst. Het ontbreekt vooral aan een speelsheid die er bij ‘Ants’ nog enigszins te horen is. Hopelijk is Elephant in staat om het toekomstige album te voorzien van wat variatie en meer spanning.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Elephant (UK) Label:Munich Records
Cover Christian Mistress - Possession

Christian Mistress - PossessionVolgens welingelichte kringen wordt Christian Mistress de metalhype van...