RECENSIE: The James Cleaver Quintet - That Was Then, This is Now

The James Cleaver Quintet – That Was Then, This Is Now
recensie cijfer 2011-11-13 The James Cleaver Quintet zal waarschijnlijk bij niet zo heel veel mensen een belletje doen rinkelen. Het is dan ook een redelijk nieuwe band die zojuist zijn debuutplaat That Was Then, This Is Now aflevert. Een albumtitel die aangeeft dat ze vooral naar de toekomst willen kijken, want het had niet veel gescheeld of dit album was er nooit geweest. Vastberadenheid en eenheid heeft ze door duistere tijden heengeslagen. Met deze vereende krachten presenteren ze een album dat tot aan de nok toe gevuld is met levenslust, maar ook veel frustratie vanwege die duistere tijden.

De band doet meteen al heel erg denken aan een mix van Every Time I Die en The Dillinger Escape Plan. Het merendeel van de nummers drijft op diezelfde energie en intensiteit. Voornamelijk de vocalen neigen naar ETID-zanger Keith Buckley. De band stuitert alle kanten op, maar behoudt een eigen geluid. Dat wat zij denken dat een nummer aan instrumenten nodig heeft, zetten ze ook daadwerkelijk in op de meest rare momenten. Het album beschikt over een hoop toeters en bellen in de meest letterlijke zin van het woord. Zo kent ‘The JCWho?’ een jazzy loungemelodie met blazers om te beginnen, om al snel om te slaan naar punk ’n roll, waarmee ze alles op zijn kop zetten.

Uitzonderlijk is ook ‘Trading Water’. Het begint met een minuut lang gitaarruis, maar zet via een genadeloos harde zijweg aan tot een uiteindelijk vrolijk klinkend nummer. Het doet zelfs vrij poppy aan. ‘Pink & Blues’ herinnert aan ‘Milk Lizard’ van The Dillinger Escape Plan, waarbij een jazzy instrumentale sectie opbouwt tot een climax. Ze tappen werkelijk uit ieder muzikaal vaatje, want met het intermezzo ‘II (reprise)’ kom je ook aan je klassieke trekken. Het zorgt voor een mooi contrast tussen de nummers door. Het houdt je alert voor wat komen gaat.

Terwijl de band heel goed op zichzelf staat, krijgen ze op het album twee zangers op visite. Zo doet zanger Pete Fraser van Down I Go mee op ‘Mock The Weak’. Op de track ‘Lower Than A Bastard’ doet zanger Gareth November Coming Fire mee. Waarschijnlijk zal het hier gaan om een vriendendeal tussen de bands, want echt noemenswaardig is de inbreng niet.

Het geheel staat als een paal boven water. Een uiterst roerig watertje dat op eigen houtje overgaat van een kabbelende beek in een machtige waterval. De explosieve riffs, de onverwachte twists, de verschillende genres die ze samenbrengen, That Was Then, This Is Now zit er bomvol mee. Het is in zijn totaliteit soms wat vreemd, maar het komt nergens geforceerd over. Ze mixen punk, hardcore en vele andere stijlen naadloos met elkaar, alsof ze nooit anders gedaan hebben. Een aanrader dus voor iedere muziekmalloot die zo nu en dan graag eens buiten de gangbare paden van de muziek loopt!
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:The James Cleaver Quintet Label:Hassle Records
Magazine – No Thyself

Magazine - No ThyselfLang voordat ondergetekende het levenslicht zag, bracht Magazine haar...