RECENSIE: Sissy & The Blisters - Let Her Go

Sissy and the Blisters - Let Her Go e.p
recensie cijfer 2011-10-08 Sissy And The Blisters is een vierkoppige Britse rock 'n' roll band. Dan heb ik het dus niet over van die dudes die naar hun voeten staren, maar over een band die bestaat om de openbare orde te verstoren. Dat doen ze zonder bas, maar met gitaren én een orgel voor ieder! En die naam? Die moest klinken als een "really fucked up Motown band". Die missie is alvast geslaagd, de vraag is nu of dat ook van hun nieuwe EP Let Her Gogezegd kan worden.

Titelnummer 'Let Her Go' is in de basis een doodeenvoudig rock 'n' roll lied in jaren vijftig en zestig stijl. Dat is vervolgens behoorlijk opgepunkt, wat resulteert in een garagerock sound. Ruige rommelige rock 'n' roll met een ruw randje. De zang van James Geard klinkt wat vervormd en dof, maar dat is voor muziek als deze eerder een pré dan een manco. Het erg aanstekelijke 'Got No Home' heeft nog wat meer tempo, ook deze song refereert duidelijk aan oude rock 'n' roll. Af en toe piept en kraakt er van alles, maar dat is georganiseerde chaos. De retro-elementen zijn volop aanwezig, zo ontbreken backingkoortjes niet. Ook komen op iedere track wel orgeltjes voor, maar op 'You Girl' jengelen en gieren ze het lekkerst. Door dat orgelgeweld is de afwezigheid van een bas helemaal geen gemis. 'Sleeping Around At Night' heeft een lekkere surfrock sound, inclusief 'pipeline'-achtige gitaarriedel. Maar ook op het smerig klinkende 'Mystics' galmt de gitaar mooi.

Sissy And The Blisters gaat voor een live sound en houdt alle songs op deze EP gemakkelijk binnen de drie minuten. Menige band probeert zo clean en perfect mogelijk te spelen, maar deze onverlaten bewerken een mooi liedje met een moker en roestige spijkers. Op die manier gangrapen ze alle onschuld uit brave old school rock 'n' roll songs. Dit levert geen wereldschokkende muzikale vernieuwingen op, maar wel een basic en rauw rockalbum.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Sissy & The Blisters Label:Fierce panda
Neal Casal – Sweeten The Distance

Neal Casal - Sweeten the Distance Neal Casal is een ouderwetse countryartiest. Hij begon zijn carrière als...