RECENSIE: Amatorski - TBC

Amatorski – Tbc
recensie cijfer 2011-07-03 Het gaat goed met België als muziekland. In 2010 debuteerden er al een hoop nieuwe talenten, maar ook in 2011 zijn er een aantal veelbelovende eerste albums verschenen van Belgische muzikanten. Aan kop lopen op dit moment Inne Eysermans, Sebastiaan van den Branden, Hilke Ros en Christophe Claeys. Als Amatorski (Pools voor amateurs) behaalden zij vorig jaar de finale van talentenstrijd Humo’s Rock Ralley. De hoofdprijs wonnen ze niet, maar het succes lijkt de band nu toch te gaan bereiken. En dat allemaal dankzij debuutplaat Tbc.

Als geen ander album dat dit jaar is uitgekomen, drijft Amatorski’s eerste volledig op sfeer. Minimalistisch pianospel, kleine vleugjes gitaar, snufjes drums en fluisterende zang van Eysermans schetsen een mysterieus beeld waar de luisteraar volledig door wordt opgezogen. Het is zacht, maar zo nu en dan breekt de hemel open. Dan klinken er grootse violen in ‘Never Told’, snelle gitaren in ‘Peaceful’ en oorverdovende noise in ‘8 November’.

Het bijzondere aan Tbc is dat de muziek zich niet gemakkelijk laat omschrijven door genres te noemen of vergelijkingen te maken. Dat Amatorski is begonnen als post-rockband merk je bijvoorbeeld alleen aan het talent van de groep om héél veel te kunnen zeggen zonder woorden. Het instrumentale weegt zwaarder dan de vocalen. Dit is echter geen Explosions In The Sky. De vergelijking met Portishead is ook door anderen al gemaakt, maar dekt de volledige lading gewoon niet. Amatorski is uniek.

Met 39 minuten aan speeltijd, waarvan meer dan vijf minuten opgaan aan de stilte tussen afsluiter ‘Cheapest Soundtrack’ en een hidden track, heeft Tbc echter geen unieke lengte. De vraag of de Belgen langer dan een half uurtje weten te boeien, wordt niet beantwoord. Wat er te horen is klinkt echter hemels genoeg om te kunnen stellen dat Amatorski één van dé Belgische ontdekkingen van het jaar 2011 is.

Eerdere recensies van Amatorski:
- 14-09-2010: Same Stars we Shared
Recensent:Randy Timmers Artiest:Amatorski Label:Munich Records