RECENSIE: Insense - Burn in Beautiful Fire

Insense – Burn In Beautiful Fire
recensie cijfer 2011-05-06 Op Youtube staan boven de lijst van reacties, de twee best beoordeelde reacties. Vaak zijn dit grappige/grappig bedoelde opmerkingen waar veel mensen zich in kunnen vinden, of een flauw grapje die het aantal dislikes op de desbetreffende video uitlegt.

Bij de video van Insense’s eerste single ‘Surviving Self Resentment’ van het vierde studioalbum Burn in Beautiful Fire staan wel twee opvallende reacties in deze top twee van best beoordeelde reacties.

Met (op het moment van schrijven) 126 reacties:
“Thumbs up if In Flames brought you here!”

De nummer twee is met 87 reacties:
“Anyone here because of Insense?”

Deze Noorse metalband heeft dus iets met de Zweedse metalband In Flames te maken, maar er is dus blijkbaar ook een groep met fans die de invloed en/of aandacht van In Flames maar niks vindt. Toch heeft In Flames veel gedaan voor Insense. Het was namelijk In Flame frontman Anders Fridén die de band contracteerde op zijn management-label. De bands delen daarnaast ook nog eens dezelfde producer Daniel Bergstrand, die naast In Flames ook verantwoordelijk is geweest voor Strapping Young Lad en Meshuggah.

Muzikaal is Insense niet één-op-één te vergelijken met In Flames. Ze zijn allebei Scandinavisch en bevinden zich zeer duidelijk in de afdeling van de harde metal. Toch is Insense een stuk agressiever en minder melodieus dan hun Zweedse collega-metalheads. Insense probeert wel melodieuze momenten in nummers te plaatsen, maar door het uitblijven van mooie clean vocals blijft dit een beetje uit. Het melodieuze wordt echter wel teruggevonden in het toevoegen van progressieve elementen, zoals de bridge in ‘Overrated’.

Over het algemeen is de muziek van Insense vrij vlak. De gitaarriffs zijn vrij standaard in de metalcore-scene en ook het brullen is niets nieuws. Maar het meest vlak is het album in zijn algemeen. Daar waar het best lekker weg luistert, is Burn in Beautiful Fire een album dat van voor (‘Death For Me, Death For You’) tot achter (‘High On Rejection’) als een lang brok klinkt. Ondanks de metal-onwaardige fade-outs in het meerendeel van de tracks.

Het wiel opnieuw uitvinden is anno 2011 niet meer nodig, maar een band mag best wat uitdagendere muziek maken dan Insense heeft gedaan met Burn in Beautiful Fire. Het is bijna zonde van de geweldige productie die het genoten heeft.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Insense Label:Indie Recordings
Curry & Coco – We Are Beauty

Curry & Coco - We Are BeautySoms schat je de herkomst van bands heel verkeerd in. Kan gebeuren....