RECENSIE: Big Life - Big Life

Big Life - Big Life
recensie cijfer 2011-04-12 Big Life is een nieuw project van Steve Newman en voormalig Praying Mantis zanger Mark Thompson-Smith. Deze samenwerking resulteerde in een portie hemelse muziek die dezelfde titel draagt als de band. Het tapt uit het overvolle AOR straatje. Newman bouwde al een indrukwekkende reputatie op in het melodische rockcircuit, door de acht melodische en spetterende Newman releases in de laatste tien jaar. Bovendien werkte hij in het verleden als muzikant,engineer of producer samen met artiesten als Steve Overland, Grand Illusion en Phenonema. Niet van de minste en onbekendste dus. Thompson-Smith is het best gekend voor zijn vocale prestaties en uitspattingen bij het succesvolle Praying Mantis. Verder was hij ook gastzanger bij The Sweet en dook hij regelmatig op bij Newman albums.

De twaalf nummers op het gelijknamige Big Life zijn ronduit indrukwekkend. Het muzikale avontuur start met het relatief korte ‘Dying Day’ en meteen wordt duidelijk dat de muziek op dit schijfje van bijzonder hoge kwaliteit is. Thompson-Smith zingt met zijn indrukwekkende stem nog steeds de sterren van de hemel. Bovendien heeft tijd geen vat gehad op zijn stem en kan hij vasthouden aan zijn eigen typerende stemgeluid. Steve Newman is nog steeds een begenadigd gitarist en tovert de ene na de andere hemelse melodie uit het instrument met de zes of meerdere snaren. Ook op toetsen kan hij aardig zijn mannetje staan en een demonstratie hiervan is ondermeer terug te vinden in het wondermooie ‘Better Man’. Opvallend is de afwezigheid van de basgitaar. De leegte hiervan wordt opgevangen door de keyboardstructuren en de overweldigende drumsound van Rob McEwan, het talent die ook de laatste drie Newman albums al inspeelde. Melodie wordt bij deze heren hoog in het vaandel gedragen en ook de ballade ‘I’ll Still Be Here’ is daar geen uitzondering op. Verder hanteren ‘Feel Alive’, ‘Stop In Time’ en ‘Takin’ Me Down’ hetzelfde muzikale niveau als het voorgaande. ‘Deep Water’ is dan weer wat rustiger van inslag en voorzien van een ongeëvenaarde gitaarsolo, wonderlijk mooi. Enkel ‘At The End Of My Rainbow’ valt wat uit de toon door het gebruik van een voice vervormer.

Aanhangers van melodische rock kunnen dit album aanschaffen zonder enige twijfel. Melodie druipt echt met grote emmers van het album af. Vernieuwend is dit soort muziek natuurlijk al een eeuwigheid niet meer, maar Big Life onderscheidt zich door een doorwinterde ervaring en muzikaal vakmanschap. Downloaden is bijgevolg uit den boze.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Big Life Label:Metal Heaven
Lior - 3-2-1

LIOR - 3-2-1 Lior is Lior Attar, een Australische singer-songwriter met een bijzondere...