RECENSIE: Robbie Williams - In and Out of Consciousness

Robbie Williams – In and Out of Consciousness
recensie cijfer 2010-11-08 Robbie Williams, er zijn maar weinig mensen die nog nooit van hem gehoord hebben. Die niet mee kunnen zingen met het refrein van zijn grootste hits. En die niet weten dat hij vroeger bij Take That hoorde, waar hij in de zomer van 1995 uit stapte/uit werd gezet – afhankelijk van welke versie je moet geloven. Williams was in die periode flink aan de verdovende middelen en paste niet meer zo lekker in het imago van de jongensgroep. Hij wilde liever bij Oasis horen en was dikke vriendjes met de gebroeders Gallagher, zelf ook niet vies van een drankje hier en een poedertje daar. Williams koesterde na de breuk nogal wat wrok jegens zijn voormalige beste vrienden van Take That. Zijn boosheid was vooral gericht tegen Gary Barlow en manager Nigel Martin-Smith en werd niet onder stoelen of banken gestoken. Williams greep elke gelegenheid aan om te vertellen dat hij zeer slecht was behandeld, dat hij zijn ex-manager haatte en had geen goed woord over voor Barlow. In de media, maar ook in zijn eerste solo-nummers waren de referenties niet te missen.

Maar dat was in de jaren 90 en inmiddels is het 2010. De ruzie met de overige leden van Take That – die een half jaar na de breuk met Williams stopten, maar inmiddels weer bij elkaar zijn – is bijgelegd. Sterker nog, er staat een tour en een album gepland van Take That in de volledige oude bezetting, inclusief Robbie Williams! Om dit kracht bij te zetten hebben Williams en Barlow samen een aantal nummers opgenomen, die op Williams’ greatest hits album In and Out of Consciousness staan. Dit dubbelalbum bevat alle singles in omgekeerd chronologische volgorde en begint dus met ‘Shame’, de single met Balow die gaat over hun koppigheid tijdens de jaren van ruzie. Ook het nieuwe nummer ‘Heart and I’ is een samenwerking met Barlow.

Het album bevat maar liefst 39 nummers en is het laatste dat onder zijn huidige contract bij EMI wordt uitgebracht. Dat Robbie Williams nog altijd populair is moge duidelijk zijn. Het album kwam meteen op nummer 1 binnen in de Engelse charts, wat In and Out of Consciousness het negende album van Williams maakt dat op deze positie binnenkomt. Ook in veel andere Europese landen behaalt het de top 5 in de eerste week na de release.

‘Angels’, ‘Millennium’, ‘Let Me Entertain You’, ‘Feel’; ze komen allemaal voorbij op deze verzamelaar. Bij een greatest hits die met de oudste nummers begint kan je vaak heel mooi horen hoe een band of artiest is gegroeid door de jaren heen. Deze ontwikkeling is bij In and Out of Consciousness wat moeilijker te volgen. Wel kan je heel duidelijk bepaalde fases in het creatieve leven van Williams zien. Zijn uitstapje naar de meer elektronische stijl van Rudebox [2006] bijvoorbeeld met ‘She’s Madonna’, ‘Lovelight’ en titeltrack ‘Rudebox’. Of de ‘ik wil bij Oasis horen’ periode van zijn eerste solo-werk ‘South of the Border’, ‘Lazy Days’ en ‘Old Before I die’. Het album eindigt met ‘Everything Changes’, een Take That single uit 1994, uiteraard gezongen door Williams zelf. Een toepasselijke titel in dit geheel, hoewel, zoveel is er uiteindelijk niet veranderd nu de zanger terug is bij zijn (hernieuwde) vrienden van Take That.

In and Out of Consciousness is een leuke verzameling van Robbie Williams’ singles. Met 39 nummers krijg je veel Robbie voor je geld. Een beetje zoetsappig is het hier en daar wel, maar de liefhebbers zullen dik tevreden zijn met deze dubbelaar.


Eerdere recensies van Robbie Williams:
- 03-12-2009: Reality Killed the Video Star.
Recensent:Imre Veen Artiest:Robbie Williams Label:EMI Music
Paul Potts- Cinema Paradiso

Paul Potts - Cinema ParadisoKijk eens in je adresbalk. Recensie-id 4012 is dit alweer en je leest nu de...

KT Tunstall – Tiger Suit

KT Tunstall - Tiger Suit De Schots-Iers-Japanse KT Tunstall heeft haar faam mede te danken aan NAS....

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT