RECENSIE: Rita Redshoes - Golden Era

Rita redshoes – Golden era
recensie cijfer 2010-05-04 De Portugese zangeres Rita Redshoes doet het in haar thuisland al heel erg goed, met meer dan 11.000 verkochte exemplaren leverde ze een van de meest succesvolle Portugese debuutalbums af. Maar dat niet alleen, ze deelde ook het podium met artiesten als Tindersticks, Goldfrapp en Chemical Brothers. Daarnaast sleepte ze bij de MTV Europe Music Awards ook nog eens de titel van ‘Beste Portugese Act’ in de wacht. Genoeg redenen om haar debuutalbum Golden Era ook buiten Portugal in de schappen te leggen en Golden Era is hier in Nederland inmiddels ook alweer goed een maand verkrijgbaar.

Rita Redshoes maakt muziek dat goed aansluiting vindt bij artiesten als Goldfrapp. Verwacht geen Portugese fado melodietjes, maar dromerige liedjes waarop Rita je heerlijk in slaap soest. Alles wordt voor deze Efteling sfeer uit de kast getrokken. Dromerige violen op ‘Minimal Sounds’, simpele refreintjes op ‘Your Waltz’ en natuurlijk ook piano begeleiding op ‘Choose Love’ wordt gebruikt om de luisteraar in de beoogde slaapmodus te brengen.

Golden Era is zo’n typische cd die ideaal is voor de momenten dat je iets wilt horen zonder er bewust naar te willen luisteren. De stuk voor stuk rustige en dromerige nummers zijn namelijk geen enkel moment storend, maar weten aan de andere kant geen enkel moment te behoefte te creëren om met enige interesse naar de muziek te luisteren. En wat voor nut heeft het luisteren naar een cd eigenlijk nog als je er toch niet naar luistert? Niet veel inderdaad. Nog wel een leuk weetje; de roodharige in het rood gestoken zangeres brengt haar album Golden era uit in een rode hoes.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Rita Redshoes Label:It\'s All Happening
Frames - Mosaik

Frames - MosaikWanneer we het hier hebben over Frames , dan hebben we het over het viertal...