RECENSIE: Various - Rock the Bones, vol 7

Various – Rock The Bones-Volume 7
recensie cijfer 2010-01-18 Het Italiaanse Frontiers Records is een label dat nog vrij kort (1996) bestaat, maar toch al behoorlijk wat mooie releases heeft uitgebracht. Men heeft voornamelijk melodieuze hardrock en AOR bands in de stal en daarbij zitten behoorlijk grote namen. Deze compilatie, onder de titel Rock The Bones, Volume 7, bevat zeventien nummers van artiesten die onlangs een album uitbrachten of die binnenkort een album gaan uitbrengen. Daarbij zitten heel wat Amerikaanse bands en is vooral het reünie gehalte nogal hoog.

Zo opent het album met ‘Deal With The Devil’ van Winger, een Amerikaanse band die eind jaren tachtig populair was, maar door Beavis and Butthead als een mietjes band werd neergezet en mede daardoor de das werd omgedaan. Dat de heropgerichte band altijd kwalitatief hoogstaand werk leverde bewijst deze stevige rocker, die veel belooft voor de nieuwe release. Zo is er ook een comeback te vermelden van Mr. Big, te beginnen met een nieuw live album, waarvan op deze compilatie het aloude ‘Take Cover’ staat. Ook Giant, een band uit de zelfde periode en met muziek in het zelfde straatje, komt met ‘Promised land’ prima voor de dag. De samenwerking tussen W.E.T. en Jeff Scott Soto is om te smullen en resulteert in het stuwende ‘One Love’. Cinderella is ook aanwezig op dit album met ‘Gypsy Road’, getrokken van het aanstaande live album. Door het schuurpapieren stemgeluid van de door stemproblemen geplaagde frontman Tom Keifer klinkt de band steeds meer als AC/DC. Uit de christelijke hardrock hoek hebben we Mastedon en Stryper die ook beide weer zijn begonnen en met een dijk van een album op de proppen zijn gekomen. Ex-Foreigner zanger Lou Gramm heeft met zijn band ook een nummer aangeleverd, wat enigszins plichtmatig klinkt en niet bij het werk van zijn ex-werkgever in de buurt komt.

Het werk van de jongere bands op het label doet niet onder voor dat van de krasse knarren. De muziek van Outloud, Jaded heart, Blanc Faces en Jorn klinken allemaal even ambachtelijk. Al kan zwaargewicht Jorn onderhand bij de klassiekers ingedeeld worden. Vreemde eend in de Frontiers bijt is de Zweedse band The Murder Of My Sweet. Het onopvallende ‘Bleed My Day’ verraadt invloeden uit de gothic metal en heeft wat raakvlakken met Within Temptation en Evanesence.

Deze compilatie, de zevende in de serie Rock The Bones, maakt een coherente indruk en luistert lekker weg. Voor wie veel van deze namen nog niet kent is dit een mooie kennismaking met een aantal grote namen in het melodieuze hardrock genre.
Recensent:Jan Didden Artiest:Various Label:Frontiers Records
Typhoon ft New Cool Collective – Chocolade EP

Typhoon - Chocolade (met New Cool Collective)Op 15 juni 2008 staat er een interessante combinatie op het programma in de...