RECENSIE: Santigold - Santogold

Santogold – Santogold
recensie cijfer 2008-10-04 Eind november zal de ‘Glow in the Dark’-tour van Kanye West de Rotterdamse Ahoy doen zweten en gloeien. Santogold zal ook aanwezig zijn om als voorprogramma de avond van een gouden randje te voorzien.

Sinds het uitkomen van haar album – simpelweg getiteld Santogold - eerder dit jaar, is het snel gegaan met deze in New York woonachtige artieste. Driekwart jaar geleden, in december 2007, stond ze nog in de Kleine Zaal van onze hoofdstedelijke rockkerk Paradiso. Toen waren amper een handvol nummers op plaat uitgebracht – althans, niet onder de naam Santogold. Afgelopen zomer schopte ze het tot grote festivals als Lowlands, Pukkelpop, het Deense Roskilde en Reading/Leeds in Groot-Brittanië.

Een half jaar na het uitkomen van haar album, heeft Santi White – want zo heet Santogold eigenlijk – aardig naam weten te maken. Met het voorprogramma van meneer West voor de boeg en een behoorlijk geslaagd festivalseizoen achter de rug, luisteren we nogmaals naar het album van Santogold.

We hebben het hier trouwens allerminst over een groentje in de muziekwereld. Eerder was Santogold al actief als schrijver van liedjes voor onder andere Lily Allen en Ashlee Simpson, zong ze in het bandje Stiffed – ska/punk rock, met enige gelijkenis met No Doubt - en als gastvocaliste was ze bijvoorbeeld te horen op Mark Ronson's album Versions (lees hier de recensie) in het nummer 'Pretty Green'.

Haar muzikale ervaring en de invloed van een hoop bevriende artiesten, zijn terug te horen in de muziek van Santogold. Oud-Stiffed-bassist John Hill is op dit album te horen in het nummer 'My Superman', een nummer dat is geproduceerd door niemand minder dan Diplo. Naast dit wat rustige en uitgestreken nummer legde hij ook de laatste hand aan ‘Unstoppable’, een song over de New Yorkse wijk Bed-Stuy, wat sterke associaties oproept aan Diplo’s werk met M.I.A.

Santogolds muzikale buren, zijn ook haar echte buren in de door haar bezongen wijk. Een wijk met op elke straathoek een handvol stoere 'dudes', die hun zegje klaar hebben wanneer je langsloopt en aan de andere kant een wijk van geweldige 'Brownstone'-panden, die een grote aantrekkingskracht uitoefenen op veel artiesten. "M.I.A. has her house a blok away from me, and our friend Tyler from !!! lives down the street."
Santogolds klinkt afwisselend stoer, dansbaar; rockt en swingt en leent zich prima voor het betere remixwerk. 'You'll Find A Way', is niet alleen als dansbare up-tempo rocksong op dit album te vinden, maar ook als hekkensluiter van het schijfje, gemixt door Switch en Sinden. Sinden remixte ook het nummer 'Melo do Tabaco' van Bonde do Rolê; een zelfde baile funk-vibe is hier terug te horen.

Santogold. Een kennismaking met een pittige dame, die interessante mengelmoes weet te maken van verschillende muziekstijlen en met dit album een mooi visitekaartje heeft weten af te leveren.
Recensent:Ike Breed Artiest:Santigold Label:Down Hill Records
Anderson - It Runs in the Family