RECENSIE: Ohgr - Dimd

OhGr - Devils in my Details
recensie cijfer 2008-11-10 Grootheid Nivek Ogre kennen we van zijn bijdrage aan KMFDM, Rx, Pigface, PTP, the Tear Garden, the Revolting Cocks, Ministry, Skinny Puppy en zijn solo project ohGr. Het bezige bijtje heeft onlangs weer tijd gestoken in laatstgenoemde, na vijf jaar is er weer een nieuwe plaat afgeleverd. Devils in my Details is een feit, eindelijk.

De 45-jarige duizendpoot doet het echter niet alleen, Mark Walk (Skinny Puppy) en acteur Bill Moseley helpen namelijk een handje mee. De rol van Moseley is erg opvallend, hij voorziet veel nummers van spoken word stukken. Dit contact is trouwens overgehouden aan de film Repo! The Genetic Opera, waar Ogre en Moseley een rol in spelen. Door een toevoeging als de spoken words van Moseley gaat de derde ohGr-plaat alweer een stuk verder, dit is nog een beetje gekker en ontoegankelijker dan dat we al gewend waren.

Op de plaat daagt de Canadees zichzelf wederom uit. Dit wordt ook naar buiten duidelijk gemaakt met single 'Timebomb', die ook niet bepaald toegankelijk is. Geen één nummer lijkt op elkaar en kan opgevat worden als een losstaand kunstwerk. Het is fascinerend om te zien dat Nivek, na een afwezigheid van vijf jaar, weer zonder moeite in zijn alterego ohGr kruipt.

Nu Ministry gestopt is en Skinny Puppy alweer twee jaar stil is, is dit een perfect passende opvolger. Het album Devils in my Details is zonder twijfel de industrial plaat van 2008.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Ohgr Label:SPV
A Girl Called M – A Girl Called M