RECENSIE: Origin - Antithesis

Origin –Antithesis album
recensie cijfer 2008-04-06 De Amerikaanse band Origin staat al zo’n tien jaar garant voor een flinke dosis intense en technische death metal. De band speelde op diverse grote festivals en ging op tour met bands als Vader, Dying Fetus en Malevolent Creation. Inmiddels is Origin een gevestigde naam in de scene en hebben ze ex-bandleden van onder andere Cannibal Corpse en Skinless in de gelederen. Midden 2007 keerde mede-oprichter en gitaarvirtuoos Jeremy Turner terug in de band. Nu is het 2008 en komt de band snoeihard terug met het vierde album getiteld Antithesis.

De plaat wordt gekenmerkt door een ultieme bruutheid in de drum-, bas- en gitaarpartijen. Dit zorgt voor een ondoorbreekbare muur van geluid. Voeg daar de vocalen van drie man sterk aan toe en het plaatje is compleet. Van de teksten is werkelijk niets te volgen, maar hard is het in elk geval wel.

Technisch zit het prima in elkaar. Jeremy Turner en Paul Ryan blazen beukende riffs uit hun gitaren en wisselen dit af met solo werk. Als dan de zang even uit beeld is, lijkt de band een tandje langzamer te gaan. Desalniettemin is de gehele plaat razend ‘snel’. Op het eerste gehoor lijkt het alsof er geen ruimte is voor enige subtiliteit. Luister je nader, dan zullen de composities wat helderder naarvoren komen.

Antithesis lijkt een logische stap voorwaards. Het zal de liefhebber van de hardste en bruutste metal subgenres als death metal en grindcore zeker kunnen behagen. Al worden misschien zelfs zij wel weggeblazen. Zelf mis ik iets in de plaat dat ik moeilijk onder woorden kan brengen. De plaat is niet ‘pakkend’, voorzover dit genre dat eventueel toelaat. De band headlined komende zomer een Europese tour. Hierbij doet de band in Nederland het Neurotic Deatfest in Tilburg en staan zij tevens in de Biebob.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Origin Label:Relapse Records
Duffy - Rockferry

Duffy - Rockferry Duffy is de volgende loot aan de Britse soul-boom. Door het megasucces van...