RECENSIE: Seventh Calling - Monuments

Seventh Calling - Monuments
recensie cijfer 2007-06-30 In de heavy metal-scene zijn het hedendaags nog steeds de oude rotten die de toon aanvoeren. Eens in de zoveel tijd doen bands als Iron Maiden en Judas Priest een wereld tournee en vullen daarmee even flink de zakken.

Toch zijn er relatief 'jonge' bands die het ook niet onaardig doen, neem Seventh Calling bijvoorbeeld. De kern van deze band, de gitaristen Lance Lange en Steve Handel leerden elkaar in 1989 door middel van een contactadvertentie in een muziek winkel kennen. Beide met een grote voorliefde voor heavy metal bands die met twee gitaristen werkten, zoals Judas Priest, Iron Maiden, Fifth Angel en velen anderen.

Dat Lance Lange en Steve Handel liefhebbers zijn van twee gitaristen in een band hoor je terug op hun nieuwste album Monuments, waar ook de samenwerking in zang naast deze twee gitaarpartijen duidelijk aanwezig zijn. De bassist en drummer lijken niet alleen op de hoes/bandfoto bijzaak (deze staan er überhaupt niet eens op) maar ook in de muziek spelen zij een vrij anonieme rol. Seventh Calling is echt het feestje van de gitaristen/zangers Lance Lange en Steve Handel.

Ondanks dat Seventh Calling het niet onaardig doet, is Monuments ook geen album dat de titel 'meesterwerk' zal meekrijgen. De nummers steken goed in elkaar en de heren hebben daarbij goed afgekeken bij de grote der heavy metal goden, toch klinkt het album vrij vlak en erg overgeproduceerd. Op de intro van 'Fight For You Life' na, dat dan weer klinkt als een plaatselijk metal bandje dat stoer probeert te doen. Jammer.

Tegen de tijd dat de groten der heavy metal de instrumenten aan de wilgen hangen is het nog maar de vraag of zij überhaupt opgevolgd kunnen worden. Want ondanks dat Seventh Calling het leuk zou doen als voorprogramma, zijn zij ook niet meer dan dat.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Seventh Calling Label:Melissa Records
Beyond Fallen - Mindfire

Beyond Fallen - MindfireHet Amerikaanse Beyond Fallen speelt een combinatie van thrash, heavy en...