RECENSIE: Battles - Mirrored

Battles - Mirrored
recensie cijfer 2007-05-25 De Amerikaanse band Battles is in Nederland niet bepaald een begrip. Toch speelde de band al eens in het voorprogramma van The Mars Volta. Maar als je als band deels voortkomt uit Helmet en Lynx, dan zit je wel wat dichterbij het vuur natuurlijk. Het album Mirrored is de debut-cd van de band bestaande uit Ian Williams, John Stanier, Tyondai Braxton en Dave Konopka.

De openingstrack ‘Race: in’ heeft inderdaad wel een klein beetje iets weg van de al even genoemde Mars Volta. Vooral de onverwachte overgang die je op basis van het uiterst drukke drumritme totaal niet verwacht. De eerste single van de cd, ‘Atlas’, volgt als nummer twee en dit moet niet minder dan een ”anthem” zijn, ”unrelenting and gigantic”. Gigantisch is het inderdaad, maar dan vooral de lengte van het nummer. Hoewel, zeven minuten is ook weer niet zo wereldschokkend, mits het boeiend is. En dat is helaas niet helemaal het geval. ‘Ddiamondd’ is de totale waanzin op plaat gevat. Een soort nintendo-versie van Atari Teen Age Riot. Dit nummer had echter wel wat langer mogen duren.

Bijzonder is verder dat de cd geheel instrumentaal is. Maar dat is ook een beetje het probleem van deze plaat. Want alles is dermate alternatief dat het niet echt dansbaar is, maar dus ook weer niet echt een luister cd. Hij is vooral erg apart. De eerste paar luisterbeurten is dat absoluut een ontdekkingstocht voor je gehoor, maar op den duur blijkt helaas dat je simpelweg bijzonder weinig met de cd kan aanvangen.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Battles Label:Warp
Anjani - Blue Alert

Anjani - Blue AlertWanneer je je als zangeres tot een protegé van niemand minder als Leonard...